Amanda
    Jag började gymnasiet 2013 och började då på Vård och Omsorgsprogrammet, Jag ska nu till höstterminen 2015 byta till Samhällsvetenskaps programmet. Jag har godkända betyg i Svenska 1, Engelska 5 och Psykologi vilket är alla ämnen som man läser på båda programmen. Behöver jag då läsa om dom kurserna när jag byter skola eller är mina betyg giltiga?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Amanda,
    dina betyg är giltiga.
    Men: jag undrar om du vet om att i fall du inte läser på heltid, har du inte rätt till Studiehjälp från CSN, dvs om du är ledig på de timmarna som kurserna går (och det spelar tyvärr ingen roll i fall du har godkända betyg i just de kurserna), läser du på deltid.
    I praktiken brukar det bli så att OFTAST går eleverna OM kurserna, dvs läser dem en gång till & oftast får bättre betyg för det blir repetition. I fall du skulle få sämre betyg i någon kurs, då är det ändå det högre betyget som gäller, så det finns inte någon fara att du sänker dina betyg genom att läsa om kurser.

    Försök få någon annan kurs på de timmarna som dina redan godkända kurser går. Det är ju roligt att lära sig ngt. nytt.
    Om du vill vara ledig på de timmarna, har du rätt till det - men, som sagt, du förlorar då rätten till Studiebidraget från CSN.

    Med vänlig hälsning
    Mikael SYV
    • : Okej... finns det då en möjlighet att jag får läsa nästa steg i de kurser jag redan har betyg i? Alltså att jag läser Svenska 2, Engelska 7 och Psykologi 2 med dom som går i årskurs 2? Tanken är då att jag ska kunna fördjupa mig i andra ämnen när jag själv går i årskurs 3 och är färdig med Svenska 1,2,3 och Engelska 5,6,7 :) Då räknas det väl som heltidsstudier?
    • : Engelska 6 menar jag...
    • Milla : Du FÅR läsa Engelska 6 i fall du har godkänt betyg i Engelska 5 och detsamma gäller andra ämnen också: har man underliggande betyg, är man behörig att läsa överliggande kurs. Problemet kan dock vara att Engelska 5 och 6 behöver inte "gå" på samma tid. Det kan vara samma lärare i de kurserna och då har läraren undervisning i Engelska 6 när du t.ex. har en annan kurs, som du inte redan har betyg i och som är obligatorisk på ditt program. Ibland har man tur och det kan gå - i alla fall för ngt. ämne för din del, men att räkna med att det går att göra så med alla ämnen - kan man inte. Att schemat skall passa dig perfekt i detta fallet skulle innebära att du har extrem tur. Mvh Milla SYV