Ida

    Hej! Jag läser mot en högskoleförberedande examen för att sedan kunna söka in till sjuksköterskeprogrammet i Varberg. När jag läste på gymnasiet så läste jag samhällsprogrammet med inriktning samhäll enligt "det gamla" betygssystemet (tog studenten år 2013), men då jag saknade såpass mycket poäng så har jag tillsammans med en SYV valt att helt och hållet översätta mina betyg till det nya systemet och istället få en gymnsieexamen inom samhäll-samhäll. Nu till min fråga: Jag har sedan innan godkänt i Samhällskunskap B men inte Samhällskunskap A. För att allt ska bli rätt när det gäller min gymnasieexamen samt behörigheten till sjuksköterskeprogrammet - ska jag då läsa Sh 1 eller ska jag läsa Sh 2? Jag har nämligen för mig att SYV:en jag var hos sa att jag skulle läsa Sh 2. Men jag minns inte varför? Och om jag gör det, är jag behörig till sjuksköterskeprogrammet då även fast behörighetskravet är Sh 1? Tacksam för svar! Mvh Ida

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Ida,
    jag tycker du behöver läsa Samhällskunskap 1b.
    Samhällskunskap 2 bygger på samhällsk.1b, det är en svårare kurs.
    Särskild behörighet till sjuksköterskeprogrammet inkluderar samhällskunskap 1b, så varför inte läsa då just den kursen, där du dessutom kan få högre betyg, eftersom det är en kurs på lägre nivå....

    Ang. det att du läser mot examen inom Samhällsvet.programmet... du behöver inte göra det; du kan t.ex läsa mot Yrkesexamen inom Vård- och omsorgsprogrammet, bara du får in svenska 2,3 och engelska 6 samt matematik 2 och samhällskunskap 1b in bland dina kurser...
    Varför det skulle kanske vara fördelaktigare för dig att läsa mot yrkesexamen i vård? Jo, då kommer du ha möjlighet att även söka till många olika yrkeshögskoleutbildningar, t.ex Specialistundersköterska, Tandsköterska, Steriltekniker och Apotekstekniker. Med yrkesexamen som inkluderar de kurser som jag nämner ovan blir du ändå behörig även till sjuksköterskeprogrammet.

    Liselotte