Emma

    Hej jag går i ettan på Sam linjen och jag läser spanska 3 nu. Innan 20 december så ska jag välja vilket språk jag ska ha i tvåan , jag tänkte välja ett nytt språk o börja me steg 1 min fråga är om jag får 0,5 merit i spanska 3 sedan läser jag matte 2b som ger 0,5 merit och matte 3b ger 0,5 merit och sedan om jag läser engelska 7 då blir de väl sammanlagt 2,5 merit sammanlagt om jag får godkänt i dem ämnena , så behöver jag läsa spanska 4 isåfall om jag ändå kan få denna maximeriten som behövs ?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emma,
    du verkar ha en bra plan. Om du vill byta språk, gör det i så fall.
    Meritpoäng för matte 2 och 3 får du dock endast om du söker till utbildningar som inte kräver matte; alltså t.ex juristprogrammet eller utbildningar på konstfack,men om du söker till socionom-, arbetsterapeut, sjuksköterksa- eller psykologprogrammet som kräver matte 2, får du merit för matte 3, och inte för matte 2.
    Och om du söker till ekonomiprogrammen eller till fastighetsmäklare - där matte 3 krävs, för du inte merit för matte 3 heller.

    Infom om meritp. för dig som läser mot examensbevis - gymnasieguiden.se/informeras/merit
    Vänligen
    ANNA