Robin
    Hej, jag tänkte höra om jag verkligen behöver läsa upp allting. Jag går Samhällskunskaps programmet med inriktning sam-uniform det jag undrar är om man måste läsa alla ämnen för juristprogrammet? jag tänkte nämligen söka genom HP istället och skulle vilja göra det så fort som möjligt och därför undrar jag om man behöver t.ex matte1 och matte2 för det står på juristprogrammet att dessa kurser behövs :

    Förutom grundläggande behörighet krävs särskild behörighet till juristutbildningen. För att kunna antas måste du ha studerat Historia 1b/1a1+1a2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 (områdesbehörighet A1) alternativt Historia A, Samhällskunskap A (områdesbehörighet 1).

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Robin!
    Historia 1b och Samhällskunskap 1b är kurser som krävs för SÄRSKILD behörighet till just Juristutbildningen.
    Dessutom krävs det ALLTID för ALLA högskoleutbildningar att sökande har även GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET till högskolestudier. För att du ska få Grundläggande behörighet - behöver du Examensbevis och för att uppfylla kraven för examensbeviset måste du ha betyg i 2500 gymnasiala poäng (av dem kan du ha max 250 poäng F, men inte i vilka kurser som helst; t.ex. matte 1 måste du ha lägst betyg E i, annars uppfyller du inte kraven för gymnasieexamen).
    Alla krav för gymnasieexamen kan du läsa på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen

    HP = högskoleprovet gör du för att få en extrachans i konkurrensen om utbildningsplats.
    HP kan ej ersätta krav för behörighet, dvs du måste i vilket fall ha både Grundläggande och Särskild behörighet.
    Till högskola kommer man ej in om man är obehörig, även om man skulle ha högsta resultatet på högskoleprovet eller A betyg i alla kurser på gymnasiet.

    Jag vill tipsa dig om yrkeshögskoleutbildning - Paralegal/juridisk assistent som kan vara ett alternativ till juristutbildningen eller första steget in i jurist-yrket.
    På en yrkeshögskoleutbildning kan man komma in även som obehörig. Detta pga YH har rätt att ta in upp till 20% i "fri kvot" (om bedömning görs att personen som söker utbildning har förutsättningar att klara utbildningen).
    Här kan du läsa om de yrkeshögskoleutbildningar som ligger i "Juridik"-branschen, se själv om det är av intresse för dig:
    http://www.yhguiden.se/utbildning/nbi-nordic-business-institute/juridisk-assistent-paralegal
    http://www.yhguiden.se/utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/juridisk-assistent-paralegal1
    http://www.yhguiden.se/utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/offentlig-upphandlare1
    http://www.yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskolan-i-molnlycke/loene-och-pensionskonsult

    Vänliga hälsningar
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare