Sanna
    Jag läser Naturkunskap 2 på komvux (gick natur på gymnasiet) men fick F i fysik 1, jag sökte till lärare och det står att man behöver Naturkunskap 1 för att vara behörig. Vilka kurser motsvarar Naturkunskap 1, och eftersom jag läser Naturkunskap 2 på Komvux räcker det inte att jag har läst den kursen och sedan kan söka till lärare? Eller måste jag även läsa Naturkunskap 1?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Sanna!
    Om du får godkänt betyg (dvs E eller högre) I Naturkunskap 2, då är du behörig vad det gäller Naturkunskap 1b. Detta pga Nk2 är den så kallade "överliggande kurs" eller "högre kurs" inom samma ämne.
    Du behöver, alltså, inte läsa eller göra prövning i Nk1b.

    Bästa hälsningar & lycka till!
    ANNA