Sam

    Hej allesamman, jag är en brittisk elev som vill studera i Sverige på universitet. Jag har lärt mig svenska för ett par år nu och undrar hur man kan ansöka till kurser i Sverige utan svensk betyg. Jag har tänkt om att ta TISUS provet eller högskoleprovet men jag är inte säkert om jag behöver både för universitet.

    Också ska jag få mina A Level resulterar i mid augusti 2018, tycker ni att det kommer bli nån problem för ansökningarna? Kanske det är frågan är svårt att svara för man som har inte studerat utomlands.

    Kanske är jag inte redo för heller prov än men det hoppas jag att bli det innan mars.

    Tack så mycket för hjälpen!

    (Också förlåta mig för misstag i mina skrivning)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sam,

    TiSUS är Test i SVENSKA för universitetsstuderande. Om man klarar TiSUS bekräftar man att man har tillräckliga kunskaper i Svenska för att kunna läsa med undervisningsspråk Svenska på högskola/universitet.

    HÖGSKOLEPROVET är en helt annan sak. Högskoleprovet gör man för att KONKURRERA i ännu en urvalsgrupp, HP-urvalsgruppen. Det ger en extrachans att komma in på utbildningen.

    Så - TiSUS och Högskoleprovet - är två olika typer av prov; de kan inte ersätta varandra. Det är bra om du gör båda de proven.

    Angående tid för ansökan och när du får dina betyg med mera...

    Ansökningsperiod till högskolestudier i Sverige som börjar på hösten är under 15 mars - och till mitten av april... i år tror jag det är 16 april som är sista dag att söka. Sedan får man komplettera sin ansökan t o m 21 juni 2018.

    Undantag görs för de elever som kommer från IB-programmet och som får sina betyg senare... Du får också dina betyg senare - men jag vet inte om Antagning.se kommer att bevilja dig undantag - du får dina betyg så pass sent, i mitten på augusti och då börjar redan många utbildningar på högskolor/universitet, de kan t o m börja 20 augusti eller 27 augusti och ANTAGNING görs betydligt tidigare, men om det finns lediga platser på den utbildningen som du vill börja på - då kan möjlighet finnas att komma in på en "restplats" /ledig plats som uppstår när antal behöriga sökande är färre än antal utbildningsplatser/.
    Du kan med fördel kontakta Antagning.se - de svarar i telefon på vardagar kl.9-16 men det kanske för dig enklare att skicka din fråga via deras hemsida - genom Kontaktformulär som finns på www.antagning.se/sv/fragor-och-kontakt

    Bästa hälsningar och lycka till!

    ANNA

    • : Tack igen för svaren! Då ska jag bara ta TiSUS tycker jag siden jag ska få krävs betyg genom A Levels.
    • Anna : Bra, då vet du vad du behöver göra. Lycka till!