Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Vida,
    det är skillnad på yrkeshögskola och högskola/universitet.

    YH (Yrkeshögskola) gör egna bedömningar och de kan även ta in Obehöriga.

    Högskola-universitet (akademiska utbildningar) kan inte ta in obehöriga; och inom engelska krävs det lägst godkänt (betyget E) i kursen Engelska 6, som är andra kursen på gymnasienivå (första kursen heter Engelska 5).
    Det smidigaste, snabbaste och billigaste kanske är om du kan läsa engelska 6 på komvux. På heltid läser du den kursen på fem veckor. Om du kan hela innehållet i kursen, då blir det lätt för dig att läsa och så kan du få högsta betyget, A-betyg.
    Om det visar sig att du har glömt en del - då är det väl bra med repetition! Så, mitt råd är att du kontaktar komvux i din kommun med frågan om du kan läsa engelska 6. Om komvux kräver att du visar upp godkänt betyg i eng5 först, då kan du be att komvux bokar in dig på nivåbedömnings-test, som kommer att visa på vilken nivå i engelska du är idag. Utifrån resultatet av test, ger komvux sedan plats på rätt kurs (rätt nivå inom ämnet).

    Allmänt gäller
    Om man har utländska betyg, så brukar bedömningen vara att man har kunskaper motsvarande engelska 6 om man med godkända resultat läst minst 500 timmar engelska på eftergymnasial nivå i sitt hemland... i andra fall görs det närmare utredning om vad för betyg man har.
    Som sagt, jag tycker det kan vara värt att läsa engelska på komvux. Det är ju alltid bra att repetera och lära sig lite nytt kanske också!

    Du kan samtidigt som du söker läsa på komvux - söka till många olika yrkeshögskoleutbildningar.Det går också att läsa på komvux och på yrkeshögskola samtidigt.

    Studie- och yrkesvägledare