Elev
    Hej!
    Jag går sista året på gymnasiet på ekonomilinjen med inriktning juridik. Jag har otroligt mycket problem med matten och känner att jag inte kommer att kunna få ett betyg i den kursen. Totalt under dessa tre år ska jag ha haft 27 ämnen, och detta inklusive gymnasiearbetet. Av dessa 27 är, 4 av dom 50-poängskurser. Resterande är 100p. Min fråga är då om jag kommer kunna få en gymnasieexamen om jag inte får ett betyg i matte tre eller om jag väljer att ta bort kursen. Tacksam för svar.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,
    på EK/juridik är matte 3 en valbar kurs.
    Om du sammanlagt kommer ha betyg i fler än 2500 poäng, kommer de överstigande poängen markeras som "U" = utökat; U-betyg räknas in endast i två fall: om de kurser krävs för särskild behörighet eller om de ger meritpoäng.

    Om matematik 3 blir i ditt examensbevis markerat med "U", kommer inte F betyg i den kursen att räknas in.

    Om du kan få "inget betyg" (streck) i matematik 3 eller om det kommer bli F-betyg, om du hoppar av nu - vet jag inte (det beror på om läraren redan nu har underlag för att sätta betyg); sedan om du får F betyg i matte 3, vet jag inte om just det betyget kommer in som "U" i ditt examensbevis; de frågorna måste du få svar på - på din skola.

    Fördelen med att ha godkänt betyg i matte 3 är att du blir behörig till fler högskoleutbildningar, bl.a till fastighetsmäklarprogrmmet och till de utbildningar där matte 3 ej krävs, får du + 0.5 i merit.

    Vänligen
    Julia syv