Robin
    Hej mitt namn är Robin och jag tänkte försöka komma in på stockholms universitet astronomi kandidatsprogrammet men där stsår det att jag behöver läsa fysik 2. Jag har inte läst fysik 2 och undrar hur jag skulle kunna gå till väga för att läsa fysik 2 eller komplettera det?

    Ps skrivet på mobil så typos

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej Robin,

    du söker till komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Om du inte har betyg i Fysik 1a, godkänt betyg, kan komvux säga att du måste först läsa fysik 1a och sedan fysik 2.

    Egentligen behöver du inte betyg i fysik 1a, men utan att du kan bevisa att du har förkunskaper för fysik 2, kan komvux vägra ge dig plats på kursen fysik 2.

    Se på din kommuns hemsida när ansökningsperiod till komvux är. Har du inte redan nu godkänt betyg i fysik 1a, är det lika bra att du söker fysik 1a först; och fysik 2 sen.
    Fysik 2 är en 100 poängskurs; Fysik 1a är en 150 poängskurs. Fysik 2 läser man på heltid på 5 veckor; fysik 1a läser man på heltid på 7.5 veckor; dvs sammanlagt läser man de två kurser på heltid på 12,5 veckor eller på halvtid på 25 veckor.

    Andra alternativ är att läsa på en av folkhögskolorna och få omdöme som säger att du har Särskild behörighet i Fysik 2... eller så skaffar du kunskaper på egen hand och anmäler dig till en Prövning. Det spelar ingen roll om du får godkänt betyg från komvux, eller omdöme från en folkhögskola eller betyg från prövningen - inte för att bekräfta din behörighet. Men betyg från komvux eller från prövningen kommer att även räknas in i ditt jämförelsetal, och på så sätt kan både höja och sänka ditt meritvärde.

    Omdöme från en folkhögskola /eller betyg man får inom det naturvetenskapliga basåret på högskolenivå/ påverkar inte ditt meritvärde i ditt Examensbevis.

    Bästa hälsningar

    ANNA