Linn

    Hej! Jag har bestämt mig för att söka in till Fysioterapeut. För att vara behörig till att söka in till programmet behöver jag läsa in naturkunskap 2. Om vi säger att jag skulle sätta A på denna kurs, kommer det att öka mitt meritvärde?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Linn,
    om du idag har jämförelsetal (snittet av dina betyg) på lägre än 20.0 då kommer A betyget i Nk2 höja ditt jämförelsetal. Om du idag har alla A betyg och med det Jmf-tal på 20.0 då går det inte att höja mer.
    Mvh

    ANNA

    • :

      Hej Anna,

      Tack för svar! Jag har idag 18,96 inkl meritpoäng i jämförelsetal, men önskar att höja mitt jmf-tal. Jag har förstått att man kan göra en prövning på det kursen man läst. Men om jag istället väljer att läsa till kurser, Till exempelvis naturkunskap 2 och matematik 3 som jag ej läst tidigare. Beroende på betyg, kan även matematik 3 att höja mitt jmf-tal? Eller gäller det endast naturkunskap 2 eftersom den kursen är obligatorisk för att kunna söka in till fysioterapeut?

      Med vänliga hälsningar/ Linn

    • Anna : Du behöver tvunget bli BEHÖRIG, så läs i första hand Nk2 och försök få så högt betyg som möjligt. Du kan samtidigt också välja söka matte 3 och försök få så högt betyg även i matte 3 som möjligt. ... Gör också högskoleprovet så många ggr du hinner & orkar!