Amanda
    Hej! Jag vill skaffa mig en gård i framtiden. Det ska bara vara en liten gård med några djur och en liten odling. Sen ska det finnas ett café och en fotostudio för att andra människor ska få möjlighet att få sina husdjur fotograferade. Jag undrar dock om detta är möjligt och om jag behöver djur och foto utbldining för detta? Och om man ens kommer kunna leva på det sättet i framtiden?

    3 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,
    för att fota behövs det inte någon utbildning; det ställs i alla fall inte några krav på att ha någon speciell utbildning. Många har lärt sig att fota på egen hand och jobbar med det idag, utan någon som helst utbildning; andra har massvis med utbildningar - men får inga fotojobb. fotograf är ett av de icke-reglerade yrken, dvs den som anställer eller som ger uppdrag, som själv får bestämma vem hen anlitar och vilken utbildning hen vill att fotografen ska ha.
    *****
    Angående djurhållning  -  så kan det finnas vissa krav, för att försäkra sig om att djuren har det bra.
    Kan spela roll vad för sort "djur" det är - har du tänkt dig kossor? hästar? hundar? höns? vilka djur ska du ha på gården?

    *****
    Angående kunna leva på ett sådant företag - så tror jag det blir rätt svårt. Det kostar mycket att driva en gård och vilka intäckter ska du ha? Hur många vill åka långt för att fota sina djur? De kan ju fota sina djur själva också - varje mobiltelefon idag har en kamera. Visserligen kan dina foto bli av bättre kvalite, men att locka folk åka långt och köra sina djur (jag har t.ex en god vän vars tax är åksjuk... så de försöker undvika köra taxen i en bil) - det kostar tid och pengar (bensin och slitage på bilen) + att du också vill ha betalt för dina tjänster. Tyvärr kan det vara svårt nog att få folk att åka långt även om de själva ska få betalt för det, och när de dessutom ska betala till dig - tror jag det blir mycket-mycket svårt.
    Även om dina foto blir av enastående kvalité och billiga - kan det bli svårt. Eller kanske t o m omöjligt.
    *****
    Ang. café
    Samma sak som med djur-fotostudio. Hur långt är människor beredda att åka för att dricka kaffe och äta en kanel-bulle? Med tanke på vad bensin kostar, så tror jag de går på ett café nära där de bor eller kokar caffe hemma, häller det på en termos och köper bullar på ICA eller bakar själva och gör pick-nick på gräsmattan nära där de bor. Det är vad jag tror. Jag kan ha fel.
    *****
    Man tar en stor ekonomisk risk om man försöker starta ett sådant företag som du har tankar om. Det kan - på sikt - gå runt.... om kanske fem år efter start... de första åren kommer utgifter att överstiga inkomster (hur man ens gör) - tror jag; eller jag säger det utifrån den erfarenhet jag har. Du kan fråga på Arbetsförmedlingen. Be att få delta i infomöte för blivande företagare. AF brukar ha sådana infomöten med jämna mellanrum.
    *****
    Jag vill inte skrämmas, och vill inte ta din dröm ifrån dig men tycker samtidigt att det är nödvändigt att veta hur det kan gå, så att det inte kommer sedan som en otrevlig överraskning. Exempel från verkligheten; en person jag känner som jobbade som servitör/servitris i många år sparade och lånade pengar och köpte en egen restaurang (en liten sådan med plats för max 30 "sittande gäster"). 1,5 år senare sålde hen restaurangen (med förlust) - hen är fortfarande skyldig pengar för det /till banken/. Hen berättar att trots sin mångåriga erfarenhet inom branschen hade hen ingen aning - hur mycket "huvudvärk" det är att driva en restaurang. Hen berättade att matgästeran klagade /ibland/ - trots att det var inte ngt. fel på maten... men de vill inte betala; vissa kunde inte betala (de åt och sedan visar sig att de "glömde plånboken hemma").
    Att Inte ha personal och göra allt själv - håller inte i längden, man orkar inte och hinner inte; men att Ha personal - visade sig är också rätt så jobbigt (de anmäler sig sjuka - och vem ska jobba då?; de gör inte så bra jobb alla ggr som man förväntar sig, har hen berättat i alla fall).
    Summan av kardemumman är: det är mycket hårt slit att driva en gård och/eller ett eget företag; de första åren kan man inte förvänta sig kunna ta ut någon lön; sedan kanske om man är mycket duktig och har tur, så ska man kunna ta ut lön (liten i början) - så att man ska kunna försörja sig.
    Det är också mycket att tänka på - från att "hitta" startkapital till försäkringar, till personalhantering (om man ska ha personal) och om man inte ska ha personal - om man hinner och orkar göra allt själv, hela tiden och året om, utan ledighet eller semester.

    Mitt råd är att du hittar några företagare som har liknande företag eller kanske endast café eller endast fotostudio - och pratar med dem; gör studiebesök; försök även göra praktik hos dem; då kan du med egna ögon se hur deras "dagliga verklighet" ser ut.

    Vänliga hälsningar

    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan, jag håller endast Delvis med Milla syv. Jag tycker du bör hålla din dröm vid liv; www.jordbruksverket.se - hit kan du vända dig med en projektidé inom utveckling av landsbygden;

    Ännu en idé jag har är att du kanske kan hyra en lada av någon lantbrukare för att under sommaren starta upp sommarcafé - på så sätt kan du testa hur det funkar, skaffa dig erfarenhet på område.

    För att driva gård med djur behöver man följa massvis med olika regler; de reglerna kan man lära sig på egen hand. Info finns på Jordbruksverkets hemsida.
    Bästa hälsningar

    ANNA