Johanna
    Hej! Jag sökte till NIU basket i fryshuset ocj fick ett mail om att jag kommit in där. Men min fråga är behöver jag göra något när jag väljer mitt gymnasie val. Andra skolaor hade så att man skulle svara på mailet om man ville säkra och ta sin plats men det stod inget om det på mailet jag fick. Hur ska dom liksom veta att jag vill ha platsen där, tänk om dom ger den till nån annan eller når. Känns bara som att jag på något sätt måste säkra eller bekräfta platsen, men behöver man det?

    4 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Johanna,

    jag tycker att det är bäst om du vänder dig direkt till gymnasieantagningen i Storstockholm - kontaktuppgifter om mer info, ex. om att Omval håller i Storsthm till 15 maj - kan du se på antagningskanslier.se/kansli/gymnasieantagningen-stockholm Detta för att det är de som sköter antagning till gymnasiet för dig och det är därför de som kan alla de detaljer och kan ge rätt svar.

    Personal på gymnasieantagningen kan på ditt personnummer se exakt hur din situation med ansökan till gymnasiet ser ut och om det är ngt. speciellt med just din ansökan och kan ge de bästa råden i just den situationen.

    Daniel SYV

    Hej,

    NIU-ansvarige på Fryshuset heter Raheb. Alla frågor du har om antagningen till NIU kan du med fördel ställa direkt till honom Raheb. Han nås på e-post [email protected] och brukar vara snabb på att svara.

    För att också bli antagen till ett program på Fryshuset behöver du ha gjort en gymnasieansökan till antingen sam, natur, handel eller ekonomi och vara behörig. Sedan konkurrerar du om en plats ihop med resterande sökande till samma program utifrån principen högst betyg kommer in först.

    Hälsningar
    D:

    Saga SYV

    Hej!

    Det är idrottsförbundet och den aktuella GYMNASIESKOLAN som hanterar NIU-delen av ansökan. Du behöver alltså kontakta skolan för mer information om just NIU-ansökan.
    Ansökan till gymnasiets nationella program görs precis som vanligt, även om eleven sökte till NIU. NIU-delen och ansökan till programmet är, alltså, 2 separata ansökningar. Därför är det -för gymnasieantagningskansliet (gyantagningen.se) ingen skillnad mellan en vanlig ansökan och en ansökan med NIU.

    Hälsar
    Handläggare
     på
    Gymnasieantagningen Storsthlm

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan, vi fick nu svar från NIU-ansvarig på Fryshusets gymnasium; var god läs svar nedan:

    Hej,
    Om eleven fått besked av mig att hon kommit in på vår NIU så behöver hon bara söka till programmet. Vi kan egentligen inte få det bekräftat att hon kommer ta platsen hos oss. Det kan vi bara veta när hon ansökt och kommit in på skolan.
    Så, hennes namn är uppskrivet och hon behöver bara komma in på skolan nu så har hon en plats på vår NIU-basket.

    En till viktig sak: I ansökan så söker hon bara exempelvis sam, natur eller det program hon vill gå,  inte sam-basket, natur-basket etc. Sam-basket är en breddutbildning och den ska hon inte gå utan hon ska gå NIU och då är hon uppskriven på en lista.

    Hälsningar

    ------------------------------------------------
    FRYSHUSET|
    Ansvarig: NIU-basket