Irli
    Hej. jag går samhällsprogrammet andra året och är intresserad av att läsa socionomprogrammet på högskola. Jag har godkänt i matte 1b. Min fråga är om jag behöver godkänt i matte 2b också för att plugga vidare och ta mig in på socionomprogrammet?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Ja, i Särskild behörighet till Socionom ingår det Matte 2 (a, b eller c). På Samhällsvetenskapsprogrammet läser man även Matte 2b som en obligatorisk kurs. Med F i den blir du inte behörig till att söka till Socionom.

    Du kan efter gymnasiet försöka på komvux läsa Matte 2a (som är lite lättare att få godkänt betyg i) eller göra prövning i Matte 2a.

    Eller så finns det andra utbildningar som kanske blir intressanta för dig, bl a på yrkeshögskola, se på www.yhguiden.se

    Hälsningar

    Mikael SYV