Erik
    Behöver man kunna slå en volt på trampets alternativt komma ner från handstående för att få A i slutbetyg i nian? Läraren säger att man måste kunna göra en komplicerad rörelse för att få A.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    hej Erik!

    Vad Skolverket skriver om saken hittar du på Skolverkets hemsida och här är det ett urdrag ang.betyget A i åk9:

    Kunskapskrav för betyget A i slutet av årskurs 9

    Eleven kan delta i lekar, spel och idrotter som innefattar komplexa rörelser i olika miljöer och varierar och anpassar sina rörelser väl till aktiviteten och sammanhanget. I danser och rörelse- och träningsprogram till musik anpassar eleven sina rörelser väl till takt, rytm och sammanhang. Eleven kan även simma 200 meter varav 50 meter i ryggläge.

    Eleven kan på ett väl fungerande sätt sätta upp mål för och planera träning och andra fysiska aktiviteter. Eleven kan även utvärdera aktiviteterna genom att samtala om egna upplevelser och föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om hur aktiviteterna tillsammans med kost och andra faktorer kan påverka hälsan och den fysiska förmågan.

    Eleven planerar och genomför friluftsaktiviteter med god anpassning till olika förhållanden, miljöer och regler. Dessutom kan eleven med god säkerhet orientera sig i okända miljöer och använder då kartor och andra hjälpmedel.

    Eleven kan på ett väl fungerande sätt förebygga skador genom att förutse och gevälutvecklade beskrivningar av risker som är förknippade med olika fysiska aktiviteter. Dessutom kan eleven hantera nödsituationer vid vatten med alternativa hjälpredskap under olika årstider.

    Hälsningar

    Mikael SYV

    • : Hej! Jag ser inte att det finns något krav på att man ska kunna slå en volt från trampolin eller annan lika krävande rörelse.
    • Anna : Om du tycker att läraren ställer för höga krav, var god kontakta rektor på den skola där läraren arbetar och diskutera med rektorn. Om du blir missnöjd med rektorns svar, var god vänd dig till utbildningsförvaltningen i den kommunen där grundskola finns.