Micaela

    Hej! Jag går i 6:an och är 12 år.när vi just började 6:an blev vi indelade i nya klasser. Försökte vara positiv, tänkte men detta kommer gå bra, kommer säkert skaffa många vänner och ha kul. Det blev verkligen inte så. Killarna i min klass ger taskiga kommentarer, dom är väldigt omogna på sättet dom är på och kastar pennor, snöbollar o pappersflygplan på varandra och på oss andra som inte vill. Tjejerna är jobbiga för de så kallad tror sig och de bråkar jämt med sina vänner. Jag känner mig väldigt utanför i klassen då. Visst, dom kan vara snälla ibland men nej, jag trivs verkligen inte i min klass. Försökte förneka det först men det blev värre, mådde bara dåligare och dåligare i klassen. Kan knappt fokusera på lektionerna längre vilket sänker mina betyg. Finns bara en tjej i klassen som jag står ut med, men vi bara pratar ibland annars har jag ingen att vara med. Vill hellre gå i B klassen istället, där har jag många vänner, vet att jag skulle trivas där och alla är mogna och snälla. Kan även vara mig själv där, med ett leende och glatt humör istället för att gråta när man kommer hem och gå runt sur hela dagen. Har berättat detta till min klassföreståndare men han FÖRSTÅR INTE. Vad anses vara ''en bra anledning'' till att få byta klass? Räcker det inte med att jag mår skit, , gråter, hatar allt och bara mår sämre och sämre för varje dag. Jag tycker att läraren borde förstå detta... för jag orkar snart inte mer.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Maria,

    jag förstår från din fråga/berättelse att det är ett stort problem för dig, att du går i "fel klass". Jag håller med dig om att läraren borde kankse visa lite mer förståelse men det är inte läraren som bestämmer utan Rektor.

    Be dina vårdnadshavare kontakta rektor på din skola. Det är rektor som kan ändra på klassindelningen.

    I och för sig kan din klasslärare gå prata med rektor men om det är som du skriver att "han förstår inte" - vänd dig till rektor direkt.

    Ta också hjälp av kurator, är tips till dig.

    Hoppas detta får en snabb och bra lösning! Lovar hålla tummarna för dig!

    Ha det bäst och lycka till!

    ANNA

    • : Hej! Ett av mina problem är att mina föräldrar tar inte detta på allvar, för tydligen tycker de att det är bra att jag i alla fall har någon att prata med men de fattar inte min situation. Min lärare så kallad älskar vår klass och säger aldrig negativa saker om klassen även om de är jätte jobbiga och irriterar mig..
    • : Men jag har skickat ett brev till rektorn och vet inte om han har läst den än. Jag har också bokat ett möte med skol kuratorn för att vi ska prata om att boka ett möte med rektorn på skolan och hur vi ska göra det och om kuratorn också kommer med för här tar jag på STÖRSTA ALLVAR. Kuratorn har jag varit hos 5 gånger om inte 6.
    • : Så ja det här försöket är sista jag tänker göra... så jag hoppas ni kan ge mig bra råd på om jag ska göra såhär eller ska jag bara direkt till rektorns kontor och be att få prata med honom... Eller ja ni vet bättre vad tycker ni?
    • Anna : Din klass kan vara jättebra men ändå inte passa just dig. Eller tvärtom, en annan kIass kan vara "dålig" men passa dig. Det är inte samma sak att vara "bra" och "passa". De kan du hälsa din klasslärare, att klassen är kanske JÄTTEBRA men den passa inte dig. Det är som för små skor!... kanske man kan säga - de kanske är fina, moderna och bekväma - egentligen, men för dina fötter är de för små, klämmer mycket! och då är det "bra skor" men som inte passar dig. Vi kan egentligen inte hjälpa dig - då vi inte vet varför du inte får byta klass och vi har ingen makt att tvinga din rektor att låta dig byta klass. Tyvärr... :(
    • : ja det kanske är så men hittills ser jag bara att denna klass jag går i har bekymmer osv. Men ska se vad jag kan göra, har redan fått lite informationer osv ska se om det funkar
    • Anna : Du kan på vardagar, det vill säga måndag - fredag (klockan 9.00 till 12.00) ringa till Barn- och elevombudet tel.nr 08-586 080 00 och du kan när som skicka mail till dem till adressen [email protected] Om du ringer säg att du vill prata med "anmälan" - dvs med den andelningen som kan ta emot anmälan om skolans felaktig hantering av elevärenden. Du kan i alla fall samråda med "anmälan" om vad som brukar funka bra i den situationen där du befinner dig nu. Lycka till!
    • : Men vad kan de hjälpa till med?
    • : Men jag har skrivit ett brev till rektorn på skolan. Det har gått över en vecka men jag har inte fått något svar än. Jag lämnade brevet hos vår expedition.. där var det någon och jag sa om han/hon skulle kunna lägga det i rektorns brevfack.
    • Milla : Tråkigt att du ännu inte fått svar från rektorn. Vi hoppas att du får svar inom kort! Vi håller tummarna! Lycka till!
    • Milla : Ang. vad Barn- och elevombud kan hjälpa till med - så vet vi inte säkert. Hen kan i alla fall bedöma om det finns grund för att göra anmälan om felaktig behandling av ditt "elevärende", t.ex att du på en vecka inte får svar från rektor och att "ingen tar dig på allvar". Du får själv bestämma om du vill kontakta BEO, barn- och diskrimineringsombud. Vi ger dig bara tips på vad du kan göra. Vi kan inte garantera att det leder till det resultatet som du vill att det ska leda till. :(
    • : Hej! Först så vill jag säga att jag hade ett möte med biträdande rektor och kuratorn. Men jag ansåg att jag inte ville gå på det beroende på hur biträdande rektorn uppförde sig under det mötet vi hade först. Så kuratorn, fick se till och gå på det mötet. Sedan fick jag veta av kuratorn att jag får antingen, välja att flytta på en vän till min klass eller själv prova på att gå i den klassen, så jag tänkte att jag inte väljer något av de för om jag hämtar en vän så kommer ingen av de vilja byta eftersom att de själva trivs vid sina klasser och att byta klass nu är också ett problem för då måste jag behöva byta schema och då kommer andra undra varför så min lärare kom och berättade för mig om att jag kommer gå i den klassenjag vill under två veckor och sen får jag bestämma mig om jag vill stanna eller inte. Hon frågade om hon ska godkänna det och jag sa att jag inte hade bestämt mig än. Så jag gick tillbaka till biträdande rektorn och berättade om att det är bättre om jag byter klass i 7:an för då kommer vi ha samma scheman och då kommer allt inte upplevas som ett rena kaos för mig för ifall jag skulle byta klass nu så skulle alla läraren bara undra varför jag är med den här klassen och mycket annat. Så biträdande rektorn sa okej. Så jag blev såååååååå himla glad, och förresten så vill jag tacka er så mycket för att ha tröstat och varit som hjälp för mig under den här tiden, liksom ett jätte stort TACK verkligen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Läs alla kommentarer