SYV-besökare
    Hej, jag har en deltagare som inte har fullständig gymnasiekompetens. Hen är intresserad av IT-data och kan tänka sig utbildning men inte längre än 6 månader. Vill jobba som nätverkstekniker. Några tips?
    Tacksam för ett snabbt och utförligt svar men så många olika förslag som möjligt.
    Mvh
    S.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    IT-databranschen är stor, kompliserad "uppbyggd" och utvecklas/förändras snabbt.
    Utan fullständig gymnasiekompetens behöver man i så fall lång erfarenhet av att arbeta inom den branschen, annars blir det svårt.

    De lösningar som jag ser är följande:
    - söka till komvux och läsa mot examen från EE /el- och energiprogrammet/ inriktning Dator- och kommunikationsteknik. Om det går att få ihop till examen på komvux på 6 mån, beror på vilka betyg personen redan har;

    - söka till yrkeshögskola; även om hen är obehörig, så är det inte lönlöst, eftersom yh kan ta in obehöriga;

    - praktik; försöka komma in på praktik på en arbetsplats där personen vill jobba sen... genom praktik kan man få jobb eller i alla fall få det klart för sig vilka kunskaper som krävs för att klara jobbet - då blir personen kanske motiverad att gå en längre utbildning sen.

    Hoppas ngt. i mitt svar blir till hjälp!

    Julia