Joakim
    Jag har funderat på att bli lärare i SO ämnena och Matematik i årskurs 7-9.

    Jag har tittat runt på Malmös sida om lärarutbildningar o där kan man läsa Samhälle som förstämne sedan Matematik och Geografi som andraämne.

    Då undrar jag om man behöver typ läsa upp religion och Historia så man blir behörig i dem ämnena också eftersom som So lärare är det ju bra att ha full behörighet i SO eftersom man har So lektioner o inte ämneslektioner i högstadiet.

    Om man behöver läsa upp de ämnena hur gör man, jag har inte hittat några kurser eller någon info om hur man gör för att bli behörig i ämnen som inte ingår i examen.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Joakim,

    så roligt att du vill bli lärare på högstadiet

    Lärarutbildningen har genomgått flera stora "omorganisationer" på senare tid. :)

    Jag är inte helt säker på vad du undrar över... om du undrar över vilka gymnasiebetyg du behöver för att komma in på lärarutbildningen eller om vilka ämnen du kan bli behörig lärare i... om du vill, kan du förklara Iite mer om exakt vad du funderar på, så ska vi här på fråga syv försöka ge dig ett bra svar på dina frågor! :)

    Det finns flera vägar in i yrket Iärare, dvs man kan bli behörig lärare på flera olika sätt och det är inte helt lätt att förstå sig på alla de olika varianter ... Och ännu fler örändringar och varianter inom lärarutbildningar kan införas inom kort... när det blir dags för dig att efter gymnasiet söka till lärarutbildnignen, är det inte säkert att behörighetskraven är desamma som nu. Då kan både höjas och sänkas! :)

    Höjas för att höja status på läraryrket! ... eller Sänkas - för att det är lärarbrist och man vill få in fler på lärarutbildningar! :) så vi vet inte åt vilket håll det kommer att "bära".

    Det som gäller nu är att i fall man tar Lärarexamen, i vilka ämnen som helst - kan man sedan utöka sin behörighet i ännu flera ämnen. För det läser man "ett antal högskolepoäng" som är olika för olika ämnen och för olika nivåer/skolformer - för grundskolelärare är det som regel en termin kortare utbildning inom varje undervisningsämne, jämfört med gymnasielärare.

    Om du är 15 år idag och det dröjer ännu några år innan du ska söka till lärarutbildningen råder jag dig läsa på gymnasiet så många kurser du kan inom de ämnena som du är intresserad att sedan undervisa i - och lämna detaljplanering "åt sidan" så länge.

    Studievägledare på lärarutbildningen kan givetvis förklara i detalj hur man ska gå tillväga - men det som hen förklarar gäller IDAG, men kanske inte om några år.

    Mitt råd för dem som viII bIi Iärare är att Iäsa så många kurser på gymnaiset i "sina undervisningsämnen" och hålla koll på lärarutbildningar - kika på hemsidorna och när det börjar "närma sig" ... ställa frågor till Studievägledare på just den lärarhögskoIa där man vill i första hand läsa - kraven och villkor behöver inte vara exakt desamma på de olika högskoIor/universitet.

    Hoppas mitt svar blir på något sätt till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar & lycka till med studier och allt annat!

    ANNA