Daniel

    Hej! Jag hade tänkt att söka in till Handelshögskolan i Stockholm med mitt högskoleprovresultat.

    Undrar om det behövs kompletterande betyg utöver högskoleprov när man ska ansöka, har inte C i majoriteten av behörigheten som krävs.

    På deras hemsida står det så här:

    GYMNASIEEXAMEN 2014 OCH FRAMÅT:

    Utöver behörighet krävs dessutom lägst betyget C i:

    • Svenska 3 (Svenska som andraspråk 3 ger också behörighet)

    • Engelska 6

    • Matematik 3B eller 3C

    • Samhällskunskap 1B alternativt 1a1+1a2

    • Historia 1B alternativt 1a1+1a2

    • Moderna språk 3

    Behöver jag då minst ha C i dessa ämnen utöver mitt HP för att det ska gå eller är jag redan behörig ?

    Står även så här:

    Ett jämförelsetal om lägst 17.0 krävs när du söker via högskoleprovet, särskilda meriter och alternativt urval.

    Vad betyder det ?

    Tack på förhand!

    Källa: https://www.hhs.se/sv/utbildning/bsc/bscbe/antagning/

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,

    HHS är en Privat högskola och sätter upp sina egna regler ang. vem de anser vara behörig och hur de gör urval till sina utbildningar. Det är därför bra att vända sig direkt till personal på just HHS.
    Men jag kan förklara info på deras hemsida, i alla fall så som vi här på Fråga syv tolkar den info:
    Jämförelsetal är det "snittbetyget" och Jämförelsetal/snittet på lägst 17.0 krävs för att kunna konkurrera i HP-urvalet (på resultat av högskoleprovet). Jmf (jämförelsetal) på 17.5 får man vid alla B-betyg i alla kurser som ingår i examensbeviset; det går alltså att ha fem st. kurser betygsatta med C och resten med B - då får man ca 17.0 i jämförelsetal.
    För övrigt, så är man inte behörig, anser HHS, om man har lägre betyg än C i ett antal kurser, som de listar upp på sin hemsida. Och då spelar det ingen roll om man har A-betyg i alla andra kurser men D i en av kurserna, i vilka HHS anser att man ska ha lägst C-betyg.
    Jag vet inte om HHS kan göra undantag från sina behörighetsregler... du får fråga dem; jag tror inte de kommer göra undantag.
    Vänligen och lycka till!

    Julia syv