Emma
    Hej har en fråga om Engelska 7. Alla min vänner påstår att Engelska 7 är något man verkligen behöver till nästan allt om man ska läsa vidare på högskolan. Däremot vill jag hellre läsa Natur 2 än Engelska 7 för jag tycker det är mer intressant och roligare. Min fråga är då om de två ämnerna skiljer sig i poäng?
    Samt, om jag är intresserad av att läsa linjer inom ekonomi/företagsekonomi, vad behöver man då Engelska 7?

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Emma,

    Engelska 7 är en populär gymnasiekurs och det av flera olika anledningar:
    - den ger 1.0 i merit, läs mer om det på www.gymnasieguiden.se/informeras/merit

    - det är bra att kunna så mycket engelska som möjligt, oavsett vad man jobbar med i framtiden;

    - om man vill läsa utomlands läser man oftast på engelska.

    Engelska 7 krävs inte för att bli BEHÖRIG till någon högskoleutbildning som finns i Sverige idag, så vitt jag vet... :)

    men med 1.0 extra/merit höjer man konkurrenskraft i sina gymnasiala betyg.

    Naturkunskap 2 ger inte meritpoäng.

    Du är intresserad av Ekonomi/Företagsekonomi och undrar vad ska man med Eng7 kursen i så fall? Jo, det är frivilligt att läsa Eng7. Du kan kanske läsa andra kurser. Men det är bra att höja sitt meritvärde med 1.0 meritpoäng och så är det bra att kunna så mycket eng som möjligt!

    mvh

    SYV