Elliott
    Hej, jag har hoppat av gymnasiet nu för 2a gången och egentligen vill jag inte gå i skolan alls men samtidigt vill jag ha ett gymnasieintyg. Har även lite speciella behov som lutar åt autism/asperger som verkligen måste uppfyllas om jag ska kunna gå i skolan. Dessutom har jag en svår ångestproblematik som gör mig omotiverad så jag klarar inte t.ex att gå 5 dagar i veckan, oavsett om dom är korta eller långa. Känner mig smått hjälplös och vet inte vad jag ska göra.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Elliott! Mycket olyckligt att du känner att du ej kan gå i skola, i alla fall inte just nu; eller inte i den skolan som du fick plats på.

    Jag undrar om du har gjort någon sort utredning och fick "diagnos" eller om det är vad du själv tror och tycker att du har för svårigheter och att du själv ställde en egen diagnos? Saken är ju den att nästan alla har "en släng" av någon diagnos; det måste vara symptom i tillräcklig grad och omfattning för att man ska få "papper på sin diagnos". Med "pappret" har man rätt till extrastöd.

    Har du haft kontakt med kurator? Vad säger dina vårdnadshavare?

    Om du nu inte går i skola idag - satsa i alla fall på självstudier. I matten finns det en mycket bra sida - www.matteboken.se där alla kurser är upplagda för repetition och för självstudier. Inom svenska och engelska kan man komma långt om man läser böcker. Inom andra ämnen kan man låna böcker på biblioteket /bibliotekarier kan alltid ge info om vilka böcker som passar som läroböcker i olika gymnasiekurser/.

    Angående vilken gymnasieskola som kan passa dig bäst, så är det omöjligt att svara på när vi inte vet ngt. om dig eller din "diagnos" - men kika gärna på gymnasium/birgittaskolan >> - kan vara en skola som du kan trivas på.

    Jag antar att du fyller 18 år under nästa läsåret, och i så fall är det inte omöjligt att du från hösten 2017 kan börja läsa på en Folkhögskola >>. Det kan vara så att miljö på en folkhögskola kan passa dig bättre.