Linda
    Hej,
    Jag är inne på spåret-byta karriär och är i en tid i livet där jag inte längre är beredd att lägga år på en ny utbildning utan gärna skulle vilja dra nytta av de 20år i yrkeslivet jag redan har. Men behöver hjälp att byta bana.. Men hur!? Jag tittar på att läsa marknads/ekonomi/företagsekonomi det finns div aktörer som man kan köpa en utbildning av men hur värderas de i nivå och på arbetsmarknaden? Är YH enligt er mening ett bättre alternativ? Men de är desto längre förståss.. KÄnner mig helt vilse i pannkakan så all hjälp mottages tacksamt.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Linda,
    på kortare tid är det svårt att lära sig lika mycket som på längre tid.

    Yrkeshögskoleutbildningar är godkända av Myndigheten för yrkeshögskola och kända bland arbetsgivare; de innehåller praktik och man får ofta jobb på eller via praktikplatsen.

    Säga någonting konkret om korta utbildningar för vilka man själv betalar, kan vi inte göra. För att vi vet inte... Inom det område som du är intresserad av är yrken i Sverige - Icke-reglerade, dvs arbetsgivaren bestämmer själv vem hen anställer; och olika arbetsgivare kan tänka väldigt olika. Vi kan därför inte ge några garantier på att du kan bli anställd efter utbildningen.
    Varför vi propagerar för YH - är för att de uppvisar mycket goda resultat vad gäller att "ge jobb".

    Förslag på YH inom "ditt" område:
    https://www.yhguiden.se/utbildning/salj-marknadshogskolan/digital-conversion-manager
    https://www.yhguiden.se/utbildning/teknikhogskolan/green-logistic-management

    Den här YH >> och även den här >> samt den här >> går på halvtid på distans - det kanske går att kombinera med att jobba samtidigt (i alla fall jobba på halvtid); det kanske t o m går att jobba heltid samtidigt som du studierar på halvtid på distans.
    Hela yh-utbudet finns på www.yhguiden.se - och info uppdateras ständigt; därför är det lönt att kika på sidan lite då och då, för nya utbildningar beviljas av Myh och läggs då ut på www.yhguiden.se