Abdullah
    Jo jag vill bli pilot och har sökt lite på internet och då står det att utbildningen för piloter kostar runt 450-500 tusen kronor. Det är väldigt dyrt och jag undrade helt enkelt om staten kommer betala för det, jag har hört att det är så i Sverige men jag är inte helt 100% säker.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Abdullah!

    Det finns ca 12 olika "pilot"-utbildningar i Sverige idag inklusive utbildning till Helikopterpilot och Flyglärare.

    De flesta har "studerandeavgift" dvs man måste betala för undervisning. Men det finns idag, så vitt vi vet, några utbildningar utan studerande avgift och bland dem: helikopterpilot i Göteborg och trafikfygare i Västerås och i Klippan.

    Om det stämmer att du är 14 år idag, så dröjer det i några år (minst 5 år) tills du kan söka utbildning till Pilot. Hur det blir när det blir dags för dig att söka till pilotutbildningen, vet vi ännu inte: om det då finns någon utbildning utan studerandeavgift eller inte, kan jag inte svara på.

    De utbildningar till pilot som inte tar ut studerandeavgift (dvs de som är gratis) är väldigt populära och konkurrensen om utbildningsplatserna på dem är väldigt hård. Det är lättare att komma in på en utbildning där man själv betalar, men har man inte möjlighet att betala, bör man givetvis försöka komma in på den utbildning där man inte behöver betala.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig i din studieplanering.

    Bästa hälsningar & lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare