Elin
    Hej
    Min fråga gäller min egen situation då jag bygger ihop min egen examen, beteendevetare.
    Då man ska röra sig inom ämnena psykologi, sociologi, psykologi, undrar jag om kurser som "Allmän psykologi" går att tillgodo ses?
    mvh
    Elin

    1 Svar

    Daniel SYV

    hej Elin, om din fråga rör sig om att få ihop kurser till Kandidatexamen, så måste du ställa din fråga till studievägledare på just den institutionen från vilken du vill ta ut examen. Saken är den att varje lärosäte (högskola/universitet) får bestämma ganska mycket själva - angående vilka kurser som får ingå i deras kandidatexamina.
    De generella (centrala regler) sätter endast mycket allmänna "ramar" som att det måste vara 180 godkända hp; att minst 90 hp av dem måste vara inom "huvudämnet" och att endast avslutade och betygsatta med godkända betyg kurser får ingå. Övrigt får varje lärosäte bestämma lokalt, på sin egen högskola eller på sitt eget universitet.
    Hälsningar
    D: