Samuel
    Hej!

    Jag är en utbildad beteendevetare, men skulle vilja rikta in mig mer och bli SYV. Jag är inte jättesugen på ytterligare tre års utbildning.

    Vet att SYV inte är en skyddad titel, men vad krävs för att jag ska kunna kalla mig SYV? Någon annan utbildning med komplettering kring vad jag inte har fått med mig tidigare?

    Någon med tips på hur jag skall gå tillväga?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Samuel.
    Du kan söka och få jobb som SYV nu, på direkten - om arbetsgivare tycker att du passar (ofta kan man med en annan utbildning få jobbet som SYV om ingen med examen från SYV-programmet söker jobbet). "Behörig" SYV blir man endast med examen från SYV-programmet. Eftersom det är yrkesexamen, då kan den fås endast i slutet av just SYV-programmet. Om du kommer in på SYV-programmet, ansök i så fall om Tillgodoräknande av tidigare utbildning och du får svar om du kan hoppa över vissa delar av programmet - så att du inte ska behöva läsa i 3 år på heltid. Hur mycket som kan tillgodoräknas beror på vilka kurser du har godkända betyg sedan innan.
    Det kan också finnas "överbryggande" utbildningar - t.ex den här: för lärare och socionomer som vill omkvalificera sig till SYV-ar. Fler överbryggande utbildningar kan eventuellt skapas i framtiden.
    Du förlorar inget på att söka alla de SYV-tjänster som du vill ha. Om du "får in foten", t.ex genom en kort vikariat eller deltidsjobb som SYV, blir det nästa gång lättare att få en mer varaktig anställning (det brukar ofta bli så - att om man har rätt arbetslivserfarenhet, även om den är "mindre omfattande", underlättar det att få jobbet).
    Ännu ett sätt kan vara att försöka komma in genom praktik. Arbetsförmedlingen bör kunna bevilja "arbetspraktik". Smart i så fall att försöka komma på praktik på en arbetsplats som har flera SYV-ar eller där SYV-en planerar att gå i pension inom några månader eller ett år.
    Så, det är två "spår" som du kan köra samtidigt: försöka få jobb som "obehörig SYV" och försöka få examen från SYV-programmet.
    Jag vet inte vilka kurser som ingick i din examen men ta och jämföra vad du har läst för kurser med de kurser som ingår i SYV-programmet. I SYV-programmet ingår även praktik. När jag läste till SYV för cirka 20 år sedan hade vi 14 veckor praktik, fördelade på flera perioder. Vi skulle vara på praktik på Arbetsförmelingen i minst en vecka (av de 14 veckor), och i år 3 hade vi sammanhängande 7 veckors praktik (man kunder fördela den på flera arbetsplatser).