Elin
    Hej! Jag sitter lite och funderar lite på vad jag ska söka för linje på högskolan och är lite osäker på socionom eller beteendevetenskap. Finns det någon av linjerna som är bättre än den andra rent generellt?

    Det som jag just nu ser mig själv jobba som i framtiden är omsorgsassistent alternativ personlig assistent inom LSS ( vet att man inte behöver utbildning men vill utbilda mig) är chansen att få jobb stor beroende på vilken av dem två jag läser? Skulle egentligen vilja lösa beteendevetenskap för att lösa inriktingen psykologi men vet inte om socionom är bättre?

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Elin!
    Socionomprogrammet är en 3,5 årig yrkesförberedande "generalistutbildning", där man läser bland annat
    samhällsvetenskapsocialt arbetejuridik och psykologi. Socionomprogramemt är, alltså, en termin längre än kandidatprogrammen.
    Du kan söka både till socionomprogrammet och till beteendevetenskapliga program, men du måste givetvis Prioritera - i första hand, i andra hand och så vidare...

    Du har ännu tid på dig. Det är den 16 april som är sista dagen att göra ansökan till högskoleutbildningar med start hösten 2018. Fråga på de utbildningar som du är intresserad av om du kan görs studiebesök och prova-på, sitta på föreläsningar under en dag och känna dig som "högskolestuderande". Då kan du också träffa dem som idag läser på de utbildningar, prata med dem och få reda på mer saker om de olika utbildningar.
    Se också om det ordnas Öppna hus på de högskoleutbidlningar som du är intresserad av. Besök öppna hus, om möjlighet finns.

    Vänligen
    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, om du vill bli Stödpedagog, kan du gå en yrkeshögskoleutbildning; kika gärna på
    YH-utbildningar till Stödpedagog >>
    och det är kanske bra att veta att ansökningar till högskolor/universitet Och till andra skolformer, t.ex till yrkeshögskoleutbildningar - sker oberoende av varandra; du kan alltså bli antagen till flera olika utbildningar samtidigt, och i så fall kan du välja sen - vilken du tackar Ja till.