Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Amina;

    som behörighet till beteendevet.programmen  på svenska högskolor/universitet brukar följande krävas: Grundläggande behörighet + godkända betyg i matematik 2 och i samhällskunskap 1b; Dock kan jag inte ge dig ngn garanti på att avvikande behörighetskraven inte kan "dyka upp"... då det är extremt många olika program och några av dem kan ha andra behörighetskrav, men, som regel är det alltså för Särskild behörighet: matte 2 och samhällsk.1b.

    Det går att hitta beteendevet.programmen där matte 2 inte krävs för behörighet, men då är det ofta också fler som söker (för att de som ej har godkänt i matte 2 kan ju inte komma in på de programmen där matte 2 krävs) och antagningsgränsen går upp (blir svårare att komma in). Och det är också lättare för sökande som Har godkänt betyg i matte 2 komma in på en utbildning där matte 2 ej krävs (för att hen får + 0.5 meritpoäng för matte 2 i så fall och med det höjer sitt meritvärde) - så det är i vilket fall Bra att ha godkänt betyg i matte 2.

    Se exempel på några beteendevet.program på de svenska lärosätena:

    miun.se/utbildning/program/undervisning-och-manniskors-beteende/beteendevetenskapligt-program - det här prorammet kräver inte matte 2, utan kräver i stället engelska 6 + samhällsk.1b (för dig - utifrån din ålder, tror jag att eng 6 ingår i grundläggande behörighet, men det gjorde det inte tidigare... och behörighetskraven skrivs för alla sökande: även de med äldre betyg);

    lu.se/lubas/i-kandidat-lund - det här programmet kräver inte matte 2, endast samhällsk.1b;

    mdh.se/utbildning/program/beteendevetenskap

    Studie- och yrkesvägledare