Daniel SYV

    Hej Något,

    kurser engelska B och engelska 6 är "motsvarande" kurser, dvs i praktiken "Samma kurser".

    Förklaring till varför Eng6 inte nämns i beskrivningen av vilken behörighet som krävs är följande: numera ingår engelska 6 in i GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET, dvs godkänt betyg i engelska 6 krävs för ALLA högskoleutbildning i Sverige om man har sin Grundläggande behörighet "på" Examensbeviset. Men de som har sin grundläggande behörighet "på" de gamla betygsdokument, som t.ex Slutbetyg från gymnasiet, "slipper undan" (dvs behöver inte ha godkänt betyg i eng B eller eng 6, om inte det är så att den kursen krävs för Särskild behörighet) och i fallet med din utbildning så krävs den.

    Så, om du har godkänt betyg i eng 6, så är det lugnt - du är behörig vad gäller engelska.

    Hälsningar

    Daniel SYV