Pontus

    Hej! 2012 så gick jag ut gymnasiet med godkända betyg, några med MVG, några med VG och resterande G. Nu har jag börjat fundera på ifall jag ska studera vidare då jag har börjat få tillbaka motivationen till att studera igen. Däremot så har jag ett litet dilemma som jag kan ligga sömnlös övet vissa nätter.. Jag har som mål att studera på juristprogrammet eller ekonomiprogrammet i Uppsala, dessa program kräver näst in till högsta betyg i samtliga ämnen eller 1,5 på högskoleprovet för att kunna konkurrera om en plats. MIn fundering är vad jag egentligen bör satsa på, ifall jag bör satsa på att göra provningar för att höja mina gymnasiebetyg (som kommer ta tid), eller om jag ska satsa stenhårt på högskoleprovet för att nå mitt mål på över 1.5?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Pontus,

    jag tycker du ska inte behöva välja, utan du kan göra både och... både göra HP och anmäla dig till prövningar.
    När du förbereder dig till prövningar, tränar du samtidigt inför högskoleprovet; detta för att HP mäter "allmänna kunskaper" och ju mer man kan inom olika ämnen, desto större är chansen att få högre resultat på HP.

    OBS! det är kortare anmälningstid till HP>> nu, t o m 1 sept. bara; missa inte anmäla dig för HP, om du nu bestämmer dig för att göra HP redan nu till hösten.

    Kostnad för att anmäla sig till HP är mindre än för en prövning (450 kr respektive 500 kr).

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Hej igen! Tack för tipsen, jag kommer nog att göra prövningar i mina ämnen jag vill höja samt studera till högskoleprovet på sidan. Om jag söker på högskoleprovet, blir mina betyg helt irrelevanta då eller? dvs att jag inte söker i två kvoter.
    • Julia : Jo, du kommer att prövas både i betygsgruppen OCH samtidigt också i HP-gruppen; i 2 olika urvalsgrupper, oberoende av varandra. Med HP-resultat får man en Extrachans att komma in. HP-resultat blandas inte med betyg. Det är 2 separata saker.
    • : Så det går att söka på endast högskoleprovet? Förutsatt att jag har behörighet dvs.
    • Julia : Ja. Det stämmer!
    • Julia : Du kommer ändå att prövas även i betygsgruppen, men då kanske du inte kommer in i betygsgruppen; men kommer in i HP-gruppen i stället, för vi hoppas på! :)
    Läs alla kommentarer