Lyla

    Om jag har fått betyg F på SVA 3 kurs minskar det mina betyg på antagning.se hemsida? Jag har en utländsk gymnasiet betyg och har pluggat SVA 3 som prövning på Hermods. (Programmet som jag kommer att ansöka om behöver bara engelska 6 utanför svenska)

    • Julia : Är undervisningsspråk på den högskoleutbildningen som du vill komma in på - Svenska eller ett annat språk?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Lyla,
    om undervisningsspråk på det programmet som du vill komma in på är Svenska, då är du obehörig utan godkänt betyg i svenska 3, SAS 3 eller godkänt resultat från TiSUS-testet och i så fall spelar meritvärdet ingen roll för att som Obehörig kommer du inte delta i konkurrensen.
    *****
    Men om det är ett annat språk än svenska som är undervisningsspråk på den utbildningen på högskolenivå som du vill komma in på - då behöver du inte betygen i svenska och då räknas inte betygen in som ej krävs och som skulle sänka ditt meritvärde.
    Vänligen
    Julia

    • : Hej!! Undervisningsspråk är engelska, det är inte svenska
    • Mikael : I så fall behöver du inte ha godkänt. betyg i SAS 3 för behörighet. Om du får lågt betyg i SAS 3, t.ex F - kommer inte det betyget påverka ditt meritvärde och möjlighet att komma in på en utbildning där svenska ej krävs för behörighet. Det är i alla fall vad jag tror... Fråga SYV jobbar dock inte med antagning till högskoleutbildningar. Du kan därför med fördel kontakta Antagningsgruppen på det lärosäte (högskola eller universitet) dit du söker. Lycka till!