Lovisa

    Min dröm är att komma in på en socionomutbildning på högskolan.

    Jag gick ut gymnasiet (samhällsprogrammet) med ett samlat betygsdokument. Jag fick streck i alla kurser förutom 10 st, varav jag fick F i två st av kurserna, bland annat Idrott och hälsa 1. Jag led av en sjukdom på gymnasiet som gjorde så att jag inte klarade av fler kurser. Nu läser jag sista terminen på Vård och omsorgsprogrammet på komvux och har fått A i alla kurser hittills och räknar med att jag kommer få A även i de resterande kurserna. Efter jag är färdig undersköterska ska jag läsa till de kurser jag saknar för att kunna få en gymnasieexamen (bland annat matematik och Svenska 2), SAMT de kurser som socionomutbildningen kräver att man har.

    Min fråga är helt enkelt hur det blir när jag sedan söker in till högskolan? Går det att byta ut mitt till exempel F i Idrott och Hälsa som jag har från gymnasiet mot någon av kurserna jag nu läser i omvårdnadsprogrammet? När jag räknar på mitt snittbetyg inser jag hur mycket mina F från gymnasiet drar ned på snittbetyget. Kan jag på något sätt välja själv vilka betyg som ska ingå i min gymnasieexamen, eftersom att jag både kommer ha betyg från gymnasiet och komvux?

    Jag har alltså betyg i 10 kurser från gymnasiet och efter jag läst omvårdnadsprogrammet kommer jag att ha läst ytterligare 12 kurser. Sedan måste jag även läsa till de kurser som jag behöver för att få behörighet till högskolan och även socionomutbildningen. Sammanlagt kommer jag ha betyg i cirka 27 gymnasiekurser när jag är klar. Vilka kurser kommer då ingå i min gymnasieexamen? Kan jag på något sätt byta ut de kurser från gymnasiet som jag har sämre betyg i mot de kurser jag läser nu på omvårdnadsprogrammet? Till exempel om jag byter ut mitt F i Idrott och hälsa 1 samt mitt F i Medieproduktion 1 mot 2 kurser jag läser nu som jag fått A-betyg i?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Lovisa,

    betyg i Idrott och hälsa 1 får ej ingå i Examensbevis från komvux /det är enligt ändring i reglerna från 1 januari 2017/ - så det betyget kan du bara "glömma". :)

    ***
    För övrigt så gäller följande:
    till Examensbevis från komvux behöver du ha 2400 betygsatta poäng; av dem får max 150 p. vara betygsatta med F. Vid fler F poäng, uppfyller man inte kraven och kan ej få ut sitt Examensbevis från komvux.

    Examensbevis /både från gymnasiet och från komvux/ bör vara från ett visst "program" och vilka kurser som får eller som bör ingå - bestäms mycket utifrån vilket "program" som examensbevis är från.
    I ditt fall ser det ut som ditt examensbevis blir från VO, Vård- och omsorgsprogrammet >>. Och i så fall gäller följande: du måste även få godkänt betyg i GA, gymnasiearbete som har vård-inriktning, som är en 100 poängs-kurs.
    Av de "resterande" 2300 poäng (2400 obligatoriska till Antal poäng minus 100 p. för GA) måste du tvunget ha betyg i föjande kurser:

    Engelska 5 och 6 - lägst E betyg /det är sammanlagt 200 poäng/

    Historia 1a1 - 50 poäng

    Matematik 1 och 2 - lägst E betyg /det är sammanlagt 200 poäng/

    Naturkunskap 1a1 - lägst E betyg, det är 50 p.

    Religionskunskap 1 - 50 p.
    Samhällskunskap 1a1 och 1a2 (eller Samhällskunskap 1b) - 100 p., lägst E betyg krävs.
    Svenska eller
    Svenska som andraspråk 1, 2 och 3 - lägst E betyg krävs /det är sammanlagt 300 poäng/.

    Det är /ovan/ - om jag räknade rätt, 950 poäng. Plus gymnasiearbete, 100 p., blir sammanlagt 1050 poäng. Då återstår det sedan att få betyg även i många andra kurser... exakt vilka - bestämmer du tillsammans med SYV på komvux. Ni bör göra Planering mot examensbevis.
    Du behöver inte in i ditt examensbevis från komvux ta in någon kurs, i vilken du har F betyg.
    De betygen du på gymnasiet fick F i, kan du läsa om på komvux eller läsa Andra kurser och ta in de nya kurserna in i ditt examensbevis från komvux.

    Vilka kurser du ska läsa på komvux, beror inte endast på vilka kurser du vill läsa, utan ibland tyvärr också - utifrån vad komvux i din kommun kan erbjuda läsa. Utbud av kurser som finns att söka är ofta, tyvärr, rätt begränsat.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    Lycka till!

    D: