Saga SYV

    Hej Samuel,

    du får gärna läsa på www.framtid.se/reportage/betyg-pa-gymnasiet där det förklaras att betyg från alla årskurser på gymnasiet räknas in i ditt jämförelsetal. Det är ett UNDANTAG att ett betyg ej ska räknas in... det är endast Om man läser på mer en heltid /enligt rektors beslut/, dvs läser U-kurser, utökade - och om de U-kurser samtidigt ej krävs för Särskild behörighet och inte heller ger Meritpoäng, det är endast i det fallet som betyg ej räknas in. Det är alltså så att alla gymnasiala betyg räknas, som regel, in i elevens jämförelsetal... och att ngt. betyg ej ska räknas in - hör till undantagen.
    Om du läser på "vanligt sätt" utan några extra/utökade kurser, då räknas alla betyg in /förutom GA, gymnasiearbete... i GA måste man få E betyg, godkänt betyg, kan ej få högre... E-betyg i GA krävs för att uppfylla kraven för Examensbevis/.

    Hälsningar i massor och Lycka till med dina studier!

    S.

    • : Men det beror la också på vilket program du väljer till högskolan? Om du har ett lågt betyg t.ex. i kursen mekatronik så kommer det väl inte göra en skillnad om du väljer t.ex. webbutveckling?
    • Anna : Till högskolan söker man i Betygsgruppen med en "siffra" som heter MERITVÄRDE. Meritvärde är summan av Jämförelsetalet och Meritpoängen/ev. merit - det är inte alla som har meritpoäng/. Har man inga meritpoäng, blir Jämförelsetal = Meritvärde. Jämförelsetal är "genomsnittet" av alla gymnasiala betyg under alla tre årskurser; det spelar, alltså inte någon roll om man söker till journalistprogrammet eller till civilingenjör i datateknik, eller till konstfack; eller till förskollärarprogrammet - alla betyg räknas in i ditt jämförelsetal /från alla tre årskurser på gymnasiet och kurserna bidrar lika mycket... oavsett inom vilket ämne kursen är. Däremot påverkar Stora kurser, som t.ex Fysik 1a, 150 poäng, mer än en liten kurs Religionskunskap 1, som är 50 poäng; en kurs som är 3 ggr större påverkar 3 gånger mer... men spelar fortfarande inte någon roll om det är inom språk, data, historia eller psykologi.../.