Michelle
    Hej! Jag gick ekonomiprogrammet på gymnasiet och vill nu söka till en utbildning som kräver behörigheten matematik 3c, kemi 1 och fysik 1a. (Alternativt naturkunskap 2 för kemi 1 och fysik 1a). Om jag pluggar till behörigheten räknas de in som utökade kurser och spelar det någon roll för mitt meritpoäng vilket betyg jag får i respektive ämne, eller hur går det till?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Michelle,

    betyg i kurser (om du läser på komvux eller gör prövningar) som krävs för särskild behörighet räknas in i ditt jämförelsetal och på så sätt påverkar ditt meritvärde men vilket du konkurrerar till studieplatser på högskolenivå.

    Om du läser för att komplettera för behörighet på en folkhögskola, som ger Omdöme (i stället för betyg), eller om du kompletterar på ett basår på högskolenivå (på en högskola eller på ett universitet, som kan sätta betyg, men det är inte detsamma som "gymnasiebetygen"); då påverkas inte ditt meritvärde/jämförelsetal.

    • : Okej, tack för svaret! Om jag har fattat det rätt, utifrån att söka med ett så högt meritvärde som möjligt, är det alltså bättre att komplettera de tre ämnena på en folkhögskola/universitet?
    • Anna : Läser du på komvux eller gör Prövningar, kan du Höja (eller sänka) ditt meritvärde. Läser du på en folkhögskola eller på ett basår på högskolenivå, kommer du ej påverka ditt meritvärde. Allt beror på om du kan få högre betyg i de nya kurser /på komvux eller genom prövningar/ än snitt av dina gymnasiala betyg. Om du inte tror du kan få höga betyg i de nya kurserna, är det i så fall säkrare att läsa på en folkhögskola eller på basåret på högskolenivå.
    • : Okej då förstår jag. Vi säger att jag skulle prövningar på komvux och får betyg i dem, kommer jag då välja bort tre av mina gamla betyg och ersätta de med de nya? För om de gamla + nya räknas in i mitt jämförelsetal överskrider det 2500 poäng och därav blir väl meritpoänget mindre?
    • Anna : De nya betygen räknas in också, dvs tillsammans med alla de gamla betyg. Man väljer inte bort några betyg för att man fick nya betyg. Det är endast om man får högre betyg i Samma eller i en Motsvarande kurs som det nya betyget ersätter det gamla betyget; i andra fall - räknas alla betyg in.
    • : Okej, tack för svaren!
    • Anna : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer