Student
    Hej, Jag ska gå ut 1an i gymnasiet snart och ska påbörja min resa genom 2an i augusti

    Får man betyget för hela ettan i handen på skolavslutningen precis som i grunskolan eller kommer alla betyg du kommer få & har fått under gymnasietiden finnas på ett papper som du får när du tar studenten?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Mohamad,

    olika gymnasieskolor gör olika. Om du absolut vill ha dina betyg från åk1 utskrivna "på pappret" och få dem "i handen" kan du begära att få dem. Ex.kan man uppleva att man vill visa upp sina betyg från åk1 för arbetsgivare när man söker sommarjobb eller extrajobb

    Men annars så behöver du inte ha dina betyg från åk1, antar jag.

    I slutet av åk3 får man, däremot, betyg i "handen" - Examensbevis /men om man inte uppnår kraven - får man i så fall ett Studiebevis/.

    Kort och gott: olika gymnasieskolor gör olika och för att veta säkert bör du fråga på din gymnasieskola.

    Din klasslärare/mentor borde kunna svara på din fråga.

    Vänligen

    Julia SYV