Leo
    Hej, jag går ettan på gymnasiet (yrkes inr.) och undrar vad jag kan göra åt följande;
    Jag ogillar starkt idrott men har ändå alltid visat ett intresse, gått på lektionerna men kanske inte gjort mitt allra bästa.

    Skolan kommer nu ut med informationen att hela klassen ska "gå om" eller fortsätta kursen i idrott i tvåan. Jag inser att detta är för att närvaron varit för låg, vilket jag inte nekar. Jag har dock visat mig och lagt ner vad jag anser lagom kraft. Jag som då starkt ogillar idrott förstår inte riktigt hur hela klassen kan "straffas" på detta vis när jag som exempel faktiskt har som sagt gjort vad jag behövt. Bör inte bara enskilda elever behöva gå om kursen?

    Läraren har endast fått ge omdömen, jag fick omdöme 'B' men inget betyg då, jag vägrar gå om denna kurs då men vill såklart inte få underkänt.

    Så sjukt tacksam för svar, jag vill så otroligt gärna lösa detta då det allvarligt talat är otroligt orättvist.

    Tack kära SYV
    MvH Leo

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Du kan med F i idrott ändå - om du, för övrigt, uppfyller kraven, få ut examensbevis i slutet sv år3 på gymnasiet men utan betyg blir det ett Studiebevis.

    Om läraren anser att underlag för att sätta betyg saknas, vilket brukar vara vid lägre närvaro än 50% eller om eleven missade proven eller inlämningsuppgifter... Det är rektors beslut om hur detta ska lösas nu. Om läraren ansåg att underlag finns för att sätta betyg, borde hen sätta betyg, mellan F och A.

    Är du,förresten, säker att det är ngn ”bestraffning”? Det kan annars vara så att de 100 undervisningstimmar ej gavs alla till eleverna under år1, och kursen bara fortsätter.

    Idrott och hälsa 1 är en lika stor kurs som t.ex matematik 1 eller svenska 1.