Wilma

    Hej! Jag läste samhäll på gymnasiet och är godkänd i matematik 1 och 2b. Nu vill jag dock komma in på naturvetenskapligtbasår och vill därför höja mina betyg i matematik genom en prövning, men är det möjligt för mig att göra en prövning i c-kursen istället för b-kursen som jag läste under gymnasiet eller kommer det att påverka mitt betyg negativt?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Wilma,
    vissa naturvetenskapliga basår på högskolenivå kräver matematik 3.
    Om ditt basår kräver matematik 2, då kan du göra prövningar i matematik 1a och 2a (det är lättare att få högre betyg i a-spåret i gymnasiematte).
    Varför skulle du göra prövingar i svårare kurser i c-spåret?
    Vänligen
    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare

    I din kommentar skriver du att du vill komma in på läkarprogrammet. För behörighet behöver du Grundläggande behörighet (och det har du genom examensbevis från högskoleförberedande program) & Särskild behörighet: godkända betyg i matematik4, fysik2, kemi2 och biologi2.
    Konkurrera om plats kan du t.ex med Endast Högskoleprovsresultat (och i så fall spelar det ingen roll om dina betyg är endast E eller högre).
    I betygsgrupper brukar mycket högt meritvärde krävas (endast A betygen i alla kurser från gymnasiet brukar inte vara tillräckliga, utan man måste även ha höga betyg, lägst B - även i de kurser som ger meritpoäng, t.ex engelska 7, moderna språk 3 och 4 eller högre kurser i matematik). För sökande till läkarprogrammet är "högre mattekurser" - matematik 5 och specialisering. Om meritpoängen för dig som har examensbevis: gymnasieguiden.se/informeras/merit

    Jag tycker att det viktigaste för dig är att bli BEHÖRIG (för att obehöriga prövas ej när de söker till högskola). Om ditt naturvet.basår kräver matte 3 - sök läsa matte 3 på komvux och gör ansökan snarast; och redan idag kan du börja repetera matte 1 och 2 t.ex med hjälp av www.matteboken.se - det är gratis. Försök sedan få så högt betyg du kan i matte 3.
    Senare, när du nästan är behörig till läkarprogrammet, kan du se om du kan/vill göra prövningar i matematik 1a och 2a. Genom studier på nat.vet.basår kommer du få ännu bättre mattekunskaper och då blir det lättare att få A i matte 1 och 2.
    Men du kan också satsa på Högskoleprovet. i HP-urvalet är det resultat på högskoleprovet som man konkurrerar med. Gör därför HP så många ggr du hinner och orkar: möjlighet ges 2 ggr om året. Även om du kanske redan har gjort HP, kan du ändå anmäla dig till HP som skrivs 4 april 2020.

    ang. påverka ditt betyg negativt...
    Meritvärdena som i Sverige brukar ge plats på läkarprogrammet är skyhöga; och speciellt i kompletteringsgruppen, BII, i vilken du kommer att prövas. Det är sällan man har "råd" att ha några få B-betyg; utan oftast är det i princip alla A-betygen i alla kurser som ingår i ditt examensbevis som ger en chans (ej ngn garanti, dock) att få plats på läkarprogrammet; det är inte uteslutet att lottning kan behövas (då antal sökande med alla A-betygen kan vara fler än platserna).
    ***
    Om matte 3 ej ingår i ditt examensbevis, kommer inte det betyget räknas in när du söker till läkarprogrammet i Sverige; men den kursen, om jag förstår dig rätt, krävs för behörighet till "ditt basår" (vissa basår kräver endast matte 2 och matte 3 läser man i så fall inom basåret) och därför kommer det betyget räknas in, när du söker till Basåret.

    • : Men om jag läser matematik i a-spåret kommer jag kunna söka in till naturvetenskapligtbasår? Min tanke är att först göra prövning på matematik 1 och 2 då jag bara har D i betyg och jag vet att jag kan höja de betygen lätt och samtidigt då säkerställa att jag kommer in på basåret. Och att efter prövningen läsa in matte 3 på komvux. Anledningen till att jag tänk att jag ska läsa c-spåret är för att jag vill komma in på läkarlinjen och där står det att matematik 4c är obligatoriskt, men är det onödigt att läsa c-spåret då? Får jag dubbla matematik betyg om jag gör en prövning inom ett annat spår?
    • Milla : På nivå 4 i gymnasiematte finns det endast en kurs "Matematik 4"; på nivå 3 - finns det två kurser "Matematik 3b" och "Matematik 3c" ... på nivå 1 och 2 finns det tre kurser på varje nivå i tre språ:a, b och c. Vilket spår du läste i matte eller om du har betygen i lägre kurser än just Matematik 4, spelar ingen roll, om det är matte 4 som krävs, men för Grundläggande behörighet krävs det godkänt betyg i matte 1 (lägst E i matte 1a). Jag ska nu utöka mitt tidigare svar. Se ovan.
    • : Tack så jättemycket för ditt svar! Tror jag äntligen börjar förstå! Min plan är att komma in med hjälp av högskoleprovet så jag fått bra resultat där utan att plugga någonting. Men vilken matematik 3 kurs bör jag välja på komvux, ger både B och C spåret mig behörighet? Och om jag sen gör en prövning i tex matematik 1 och 2a Är mina matematik betyg för B-kurserna då kvar?
    • Milla :

      i Examensbeviset kommer inget att ändras. Men om du får högre betyg i matte1a och 2a eller i matte 1b och 2b eller i matte 1c och 2c, kommer det Högre betyget räknas in i ditt Jämförelsetal. ... Men om ditt meritvärde blir relativt lågt, kommer inte ditt jämförelsetal spela roll. I HP-urvalet är det resultat från HP som man konkurrerar med. Tips: om du har lägre än 2.0 på högskoleprovet, gör HP ännu några ggr. Man kan inte på förhand veta vilket HP-resultat som ska ge plats.

    Läs alla kommentarer