Milla SYV på FrågaSYV

    Hej isabelle,

    du måste även ha Grundläggande behörighet. har du Slutbetyg från gymnasiet?

    Utan grundläggande behörighet är du inte behörig till högskola i Sverige.

    Studie- och yrkesvägledare

    För just Särskild behörighet räcker det med matte B, men hur ligger det till med Grundläggande behörighet? I den ingår godkänt betyg i matte A eller matte 1.
    Matte A är en "gammal kurs"; det går inte längre få betyg i den. Nu är det motsvarande matematik 1.
    Du måste - hur som helst - försäkra dig om att du har Grundläggande behörighet; i annat fall kommer Antagning.se svara OBEHÖRIG på din ansökan till högskola/universitet, oavsett vilken utbildning på högskolenivå du söker till.