Rickard
    Hej!

    Jag läser sista året på gymnasiet och har ett A i alla ämnen förutom Tyska 3 där jag fick ett C, förväntas få ett A även i alla pågående kurser. Då jag nu ska söka till juristprogrammet har jag redan full meritpoäng med Tyska 3, Engelska 7 (pågående), matte 2 och matte 3 men är intresserad av att förbättra mitt jämförelsetal och det genom att jag med kurstart denna (sista) terminen börjat med matte 4, där jag förväntas få ett A. Men denna kurs läs som en utökad kurs och jag undrar om denna meritbärande kurs (som för mig inte kan tillföra meritpoäng) kommer att ersätta mitt betyg i Tyska 3 eller att matte 4 betyget räknas med alla andra eller att matte 4 inte kommer räknas med överhuvudtaget. Jag undrar även om det här skötts automatiskt eller att det gäller att min syv/rektor aktivt ser till att min studieplan utformas på bästa sätt för mig.

    Tack på förhand // Rickard

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Rickard,

    såsom Antagning.se har förklarat för oss, räknas U-kurser in i ditt jämförelsetal /i det fallet du beskrivet, dvs när du redan har full merit/ i fall det är fördelaktigt för dig. Och om du har A betyg i en U-kurs som i princip ger meritpoäng, men för dig ger inte meritpoäng /pga du redan har max i merit/ - så kommer A-betyget i U-kursen ändå räknas in pga det höjer ditt jämförelsetal /du du med ett C-betyg bland dina andra A-betyg, kommer att ha jämförelsetal lägre än 20.0... /. Alla a-betyg ger jämförelsetal på 20.0.
    C betyg i en 100 poängskurs sänker ditt jämförelsetal till ca 19.8 men med A betyg i en U-kurs som I Princip ger merit, och som kommre, enligt info från Antagning.se, räknas in - blir ditt jämförelsetal ca 19.9 och ovanpå detta läggs meritpoängen.
    19.9 + 2.5 = 22.4 (du bör få Meritvärde på ca 22.4). Om A-betyg från din U-kurs ej räknas in, blir ditt meritvärde ca 22.3 men enligt vad vi fick förklarat för oss av Antagning.se, så kommer A-betyg i din U-kurs räknas i.
    Vänligen

    Julia syv