stefan
    Hej! När kan man söka på upplästa betyg ifrån yrkesintroduktion? Jag menar att det är ju nu gymnasievalet görs men när får man reda på om man nu kommer få ett E eller inte för att använda i gymnasievalet? Stefan

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Stefan!

    För att bli behörig till yrkesprogram bör man ha godkända betyg i Svenska, Engelska, Matte + i fem andra valfria ämnen - och om lärarna på yrkesintroduktionen säger att det finns den minsta möjligheten att eleven blir godkänd i så pass många ämnen att hen blir behörig till yrkesprogrammen, då brukar de säga det till Studie- & yrkesvägledare som jobbar på IM, yrkesintro och SYV kallar då in eleven för ett samtal och hjälper hen att söka till gymnasiet.

    Det är inte för sent att söka även under omvalsperioden. SYV kan på sin inloggning lägga in elevens val sista dagen under omvalsperioden.

    När Omvalsperioden i olika län är - kan du se på den här sidan på GymnasieGuiden.

    Eleven kan alltid be gymnasieantagningen om lösenord och inloggningsuppgifter och lägga in sina alternativ i gymnasieval. Sedan om hen förblir obehörig, kommer det besked OBEHÖRIG på Antagningsbeskedet. Om hen blir behörig, kommer ansökan att prövas på ett vanligt sätt.

    Betyg i kurserna kan på Yrkesintroduktionen sättas under hela läsåret och så sent som under första veckan i juni. Dvs eleven bör söka till gymnasiet innan dess (om betyget sätts så pass sent) - och då "går man på" de preliminära uppgifterna från lärarna eller så chansar man och söker, oavsett vad lärarna säger.

    Det är inte så stor skillnad mot när eleverna söker som går i åk9. De vet ju inte heller om de blir behöriga. De kan ju faktist få F i ngt ämne som gör att de blir obehöriga, men de chansar på att de blir behöriga och söker till gymnasiet.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA

    • : Hej! Då är det bara att väntade se när skolan sätter betyget i ämnet man läser upp då?
    • Anna : Det är inte fel att höra sig för, fråga på skolan hur det går, hur eleven ligger till och om det är en bra idé att söka till ett nationellt program till nästa höst. Eleven förlorar inget på att göra ansökan till nästa år. Blir hen obehörig, får man bara svar att man ej kom in. Men i fall man inte söker och sedan det visar sig att eleven blev faktiskt behörig - då kan man bara välja av de gymnasieplatser som "blir över". Därför är det bättre att söka dit man faktiskt vill komma in och sedan fortsätta kämpa för godkända betyg.