Ludvig
    hej! i den utbildningen jag vill gå på universitet står det att man måste ha ett B i matte 2. jag kommer att läsa matte 2c på gymnasiet och undrar då om jag måste få ett B i 2c eller kan jag få ett lägre betyg i matte 2c och att det räknas som ett högre betyg i matte 2a? Eller kan jag göra något prov senare i matte 2?
    Eller vilken matte menar dom när de bara skriver matte 2?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ludvig;

    om det står att det krävs Matematik B /Matematik 2 - då menas det att det är OK att ha betyg E i matematik 2a eller i 2b eller i 2c.
    Matematik B är en gammal kurs som fanns fram till sista juni år 2016, men finns inte längre. Eftersom det finns många som läste den gamla kursen och har betyg i Matematik B, står också den gamla kursen med när behörighet beskrivs.
    ***
    Det går alltså bra att ha endast E betyg i matematik 2 (a, b eller c-kurs). I ditt program ingår det läsa c-spår, antar jag; du går antagligen teknik- eller naturvet.programmet.
    Skulle det bli så att en elev får F betyg i matte 2c - kan hen efter gymnasiet göra prövning /eller läsa/ i en kurs matte 2a och det går då bra att med endast E betyget i matte 2a också vara behörig. Så brukar det vara.

    Att det skulle krävas just B betyg i matte 2 till någon eftergymnasial utbildning har jag inte hört talas om. Skicka i så fall snabblänk till info om utbildningen, så får jag se vad det står...
    Vänligen
    ANNA

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Ludvig;

    ska tolkas så här - godkända betyg i Svenska 2 eller i Svenska B; i Matematik 2 eller Matematik B och i Samhällskunskap 1 eller i Samhällskunskap A.
    Kurserna Samhällskunskap A, Svenska B och Matematik B är kurser som fanns förut; de finns inte längre.
    För att bli behörig krävs alltså lägst betyget Godkänt i de kurser som nämns. För kurserna Svenska B och Samhällsk.A och Matte B var godkända betyg G, VG och MVG.
    För de nya kurserna - Svenska 2, Matte 2 och Samhällskunskap 1 är godkända betyg E till A.
    Betygsskalan har ändrats. Dock kurserna är "motsvarande" dvs likvärdiga (de kan ersätta varandra) - det är alltså OK att endast ha Godkänt betyg, för nya kurser är det E-betyg.

    Liselotte