Henrik
    Hallå!

    Som rubriken lyder så är mitt religionsbetyg överfört från sjuan pga anpassad studiegång men även pga psykisk ohälsa. Jag vill söka mig in på Samhällsvetenskapsprogrammet och undrar om detta är möjligt med överförda betyg? Måste jag ta tag i ämnet och få ett godkänt betyg eller klarar jag mig ändå?

    Snabbt svar uppskattas!

    Med vänlig hälsning,

    Henrik Nguyen
    • Milla : För att svara på din fråga måste vi få veta i vilken del av landet du söker till gymnaiset? Vilket län (stad) du bor i? Det är egentligen en fråga till Antagningskansliet som genomför gymnasieantagningen just i den delen av landet där du bor.
    • : Ljusdals Kommun, stad LJUSDAL, söker till SAMHÄLLE, LJUSDAL SLOTTEGYMNASIET
    • Milla : Jag måste samråda med en sakkunnig. Återkommer så fort jag bara kan.

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Henrik!

    Jag har nu skickat din fråga till en sakkunnig. Återkommer så fort jag kan.

    Undrar om du har pratat med Studie- och yrkesvägledare på din skola, som borde vara insatt i din situation och kunna ge de bästa svaren.

    Att gå prata med kurator på din skola är också en mycket bra idé.

    Ha det bäst och så återkommer vi så fort vi kan!

    Vänligen

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hon har varit sjuk skitlänge..
    • : Återkomm så fort du kan är skit pirrig..
    • : Hur går det Milla?
    • Liselotte : Nu har vi fått svar från en sakkunnig. Jag skriver ett nytt svar till dig nu.
    • Liselotte : Nu har jag skrivit ett nytt svar till dig.
    Läs alla kommentarer
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Henrik!

    Om du inte läste Religionskunskap under åk8 och 9, då saknar du de nödvändiga förkunskaperna för att kunna hänga med i undervisningen på Samhällsvetenskapsprogrammet.

    Exakt hur ditt Slutbetyg från grundskolan kommer att bli utformad, vet bara personal på din skola - SYV och Rektor (möjligtvis också din klasslärare/mentor). Vi tror att det kommer att framgå av ditt Slutbetyg att du har läst enligt "anpassad studiegång" och att betyg i Religionskunskap är från åk7 (och inte från åk9). I så fall är du inte behörig till Samhällsvetenskapsprogrammet där ett av kraven är att man har godkänt betyg i Religionskusnkap från vårterminen i åk9.

    Det är mycket möjligt att du blir behörig till många andra nationella gymnasieprogram, men inte till Samhällsvetenskapsprogrammet, Humanistiska programmet och inte till Ekonomiprogrammet. Du kan läsa mer om behörighet till olika gymnasieprogram här >>

    Om Studie- och yrkesvägledare på din skola är sjuk, kan du prata med din klasslärare/mentor och även med Rektor. Rektor borde kunna ordna så att du får kontakt med en annan Studie- och yrkesvägledare på en annan grundskola i samma kommun, som får i så fall hjälpa dig att förstå vad du blir behörig till att söka och hjälpa dig göra ansökan under omvalsperioden.

    Du är inte myndig och har rätt att be dina föräldrar kontakta rektor för att be om hjälp och förklaringar angående dina ansökan till gymnasiet.

    En av lösningar i så fall - om du vill bli behörig till Samhällsvetenskapsprogrammet är att du går Preparand på IM (under nästa läsåret) och förhoppningsvis blir du sedan behörig och kommer in på det programmet på gymnasiet som du önskar och börjar läsa på det hösten 2017.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Bästa hälsningar

    Liselotte Syv

    Liselotte