Frida
    Hej. Går ett yrkesprogram på 1:an, där jag precis avslutat min matte 1a kurs. Fick reda på att mitt betyg är ett D. Har valt matte 2a som individuellt val. Nu undrar jag, är mitt betyg på matte 1a körd? Alltså kommer jag söka till högskolan med det betyget eller är det matte 2a som gäller?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Frida,

    till högskola söker man i Betygsgruppen med sitt "meritvärde". I meritvärdet ingår det betygen från alla årskurser på gymnasiet. Alla kurser, förutom Gymnasiearbete, räknas in. I detta fallet kommer både matte 1a och 2a räknas in och alla andra kurser, som svenska, engelska, historia mm - alla utom GA, gymnasiearbete.

    "Kört" är det aldrig, för att det finns andra möjligheter - t.ex komma in i HP-urvalsgruppen /på resultatet av högskoleprovet/ eller höja sina betyg efter gymnasiet; eller hitta en annan eftergymnasial utbildning där även lägre betyg kan ge plats.

    Bästa hälsningar

    ANNA