Hannele
    Hej! Jag har en elev här som har läst geografi 1 och samhällskunskap 1 på en skola som är nerlagd och hon har inte fått ut sina betyg. Det enda hon har är mail från sina lärare (hon tentade av de kurserna 2012). Av okänd anledning fördes hennes betyg inte över till betygskatalogen. Kommunen där hon läste kan inte hjälpa har de sagt. Vad kan hon göra?

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej!

    Det låter som en väldigt märklig situation. Har hon sökt en utbildning och det var så det uppmärksammades? I så fall antar jag att ni redan kollat på t.ex antagning.se att betygen inte är registrerade där.
    Var det en kommunal skola? I så fall bör kommunen kunna hjälpa till.

    I annat fall skulle jag försöka kontakta huvudmannen "ägaren" till skolan, om den är nerlagd kanske det finns andra skolor med samma huvudman som tidigare?

    Någonstans måste hennes betyg finnas registrerade, om läraren har rapporterat in betyget.

    Jag ska föröska undersöka vidare vart ni kan vända er.

    Vänliga hälsningar
    Melina, studie- och yrkesvägledare

    • : Tack för svar! Ja, mycket märkligt är det. Det var en privat anordnare. Enligt kommunen där hon bodde då kan de inget göra, alla uppgifter är förlorade har de sagt. Ska undersöka med antagning.se.
    • Anna : Jag kan tipsa om att undersöka om det finns något REGIONARKIV i den delen av landet där eleven gick i skolan; jag skulle också kontakta Skolverket med frågan om de vet var all dokumentation från en nedlagd skola "hamnar". Jag vet att det hände förut att "försvunna betyg" (från en nedlagd skola) hittades i Regionarkivet. Skolverket borde också ha reglerna vart betyg (och övriga dokument) bör "hamna" vid nedläggning av en skola, men frågan är då om skolan har följt reglerna och lämnat in dokumentationen dit de skulle...?
    • Anna : En annan lösning är att erbjuda eleven att göra PRÖVNINGAR (och kanske också befria från prövningsavgiften á 500 kr/styck) - i de kurser där betygen har försvunnit. På så sätt slipper man leta efter de betygen (som man ändå kanske inte hittar) + att eleven kan även ha möjlighet att höja de "gamla" betygen.