Benjamin
    Hej!

    Jag har senaste halvåret kompletterat på komvux för att få behörighet till ingenjörsprogram. Alltså Fysik 2, matematik 4, och kemi 1.

    Som jag förstått det kan endast kompletterande kurser påverka snittbetyget om:
    1. det krävs för behörighet
    2. det ger extra meritpoäng

    Fysik 1 krävs för att ens få läsa fysik 2, eftersom att det är en 150 poäng kurs kämpade jag väldigt hårt för att få ett A i kursen, vilket jag lyckades med. Nu när jag sökt till universitet upptäcker jag att mitt meritvärde inte stämmer överens med det jag borde ha, det är ganska mycket lägre, och kommit fram till att det beror på att fysik 1 inte räknas med?!

    Kan det verkligen stämma? Det är ju helt sjukt i så fall? Då hade jag egentligen kunnat "slappa" i fysik 1, fått godkänt, och det hade inte gjort någon skillnad alls på min chans att komma in på universitet...

    Jag läser också matematik 5 och engelska 7 som ej är klart ännu, de ämnena kommer både ge extra meritpoäng och påverka mitt snitt eller hur?

    Om matematik 5 är med i mitt snitt, kommer fortfarande matematik 4 vara med? Eller stryks det också då precis som fysik 1?

    Mina frågor är alltså:
    1. Stämmer det att fysik 1 inte räknas med i snitt om det som krävs för behörighet är fysik 2, även fast fysik 1 är indirekt obligatoriskt?
    2. Räknas engelska 7 med i snittbetyget?
    3. Kommer betyg i matematik 5 "ersätta" betyget i matematik 4, (det är matematik 4 som krävs för behörighet, jag läser matematik 5 för meritpoäng)
    • Anna : Du uppger tyvärr inte om du har Examensbevis (eller ett Slutbetyg). Reglerna ändrades: för avgångselever från gymnasiet 2013 och tidigare gällde de "gamla reglerna"; för avgångselever från gymnasiet året 2014 och senare - de som läste mot Examensbevis - gäller de Nya reglerna: i de nya reglerna räknas betygen i kurser som ger meritpoäng in i jämförelsetal.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!

    Dina frågor är:
    1. Stämmer det att fysik 1 inte räknas med i snitt om det som krävs för behörighet är fysik 2, även fast fysik 1 är indirekt obligatoriskt? -
    Mitt svar: Ja, det stämmer. Eftersom fysik1 inte ingick i ditt examensbevis* och krävs inte för behörighet (fysik2 krävs men inte fysik1 ... man kan alltså göra prövning i fysik2 utan att ha läst fysik1 - om man skaffat sig kunskaper genom självstudier eller på "annat sätt"); att du kämpade med fysiken 1 är bra för du skaffade dig bättre grund inför fysik2-kursen som bygger på fysik1a; FRåGA SYV kan inte ändra reglerna; vi kan bara konstatera att det är enligt reglerna att fysik1a inte räknas in, men fysik2 gör det.

    2. Räknas engelska 7 med i snittbetyget? - Mitt svar: Ja, det gör det - pga den kursen ger Meritpoäng OM du har EXAMENSBEVIS. Men om du gick ut gymnasiet 2013 eller tidigare, och läste på gymnasiet mot ett Slutbetyg (och ej mot exam.bevis - då är det andra regler som gäller för dig).

    3. Kommer betyg i matematik 5 "ersätta" betyget i matematik 4, (det är matematik 4 som krävs för behörighet, jag läser matematik 5 för meritpoäng). Mitt svar: Nej, matematik 5 kommer inte ersätta matematik4. Matte4 krävs för särskild behörighet och kommer därför /betyg i den kursen/ räknas in i ditt jämförelsetal; betyget i Matte5 kommer också räknas in i jämförelsetalet - i detta fall pga den kursen ger dig Meritpoäng. Men...  om du gick ut gymnasiet 2013 eller tidigare, och läste på gymnasiet mot ett Slutbetyg (och ej mot exam.bevis - då är det andra regler som gäller för dig).

    * - Jag utgår ifrån att du har EXAMENSBEVIS (och inte gick ut gymnasiet året 2013 eller tidigare). Om du har Slutbetyg och inte exam.bevis, återkom i så fall.

    Meritvärde
    Antagning.se räknar fram meritvärde för sökande till svenska högskole/universitetsutbildningar; det är deras uträkning som gäller; vi har inte varit med om att Antagning.se skulle ngn gång gjort fel uträkning; de känner reglerna väl och är mycket noga med det. Vår bedömning är att man kan helt lita på att Antagning.se räknar fram rätt meritvärde för dig och för alla andra sökande till svenska högskole-universitetsutbildningar.

    • : Hej! Tack för snabbt svar, jag har examensbevis så det du säger gäller. Tråkigt att höra verkligen! Men det är sant som du säger självklart har jag fått något ut ifrån att kämpa i fysik 1, men det betyget hade verkligen boostat mitt snitt.
    • Anna :

      Du skaffade dig mer "Studieerfarenhet"/utvecklat din studieteknik ännu mer(får vi hoppas)! :) Du har säkert fått högre betyg i fysik2 pga du kämpade med fysik1a.