Anna
    Jag har mestadels A-C På mina betyg, ett F, I franska 4 hur kan mitt snitt vara så lågt?
    • : Hur kan en kurs på franska 4 ge ett högre Snitt med 1,4? Det är den enda kursen som fattas räcker det med e då?
    • Liselotte : Om du höjer betyg från F till E i en 100 poängskurs, höjer du ditt Jämförelsetal med + 0.4. Sedan tillkommer också MERITPOÄNGEN - Engelska 7 och Moderna språk 4 ger var sitt "en meritpoäng". Andra kurser som t.ex Moderna språk 3, och högre kurser i matematik - ger var sin "halva av meritpoängen", dvs + 0.5. Max i meritpoäng är 2.5. Ingen kan få mer än 2,5 meritpoäng.
    • : Okej jag har moderna språk 3 och engelska sju? Blir franska 4 +0,5 då?
    • Liselotte : Meritvärde = Jämförelsetal + Meritpoäng. det är alltid bättre att ha högre betyg! Exakt vilket meritvärde du kommer att få - kan bero på... t.ex vissa utbildningar som t.ex HHS, handels i sthm, en privat högskola, accepterar över huvudet taget ej några meritpoäng, då blir det vid ansökan till den skolan Jämförelsetal = Meritvärde; sedan kan också meritvärde (och även jämförelsetal) räknas lite olika, beroende på vilket Särskild behörighet den utbildning kräver som du söker just då!
    • : Så man kan alltså läsa andra kurser för att höja betyget lckså?
    • Liselotte : vi har mycket knapphändiga uppgifter om din situation. Reglerna är Olika - om man har SLUTBETYG eller EXAMENSBEVIS eller studiebevis. Vad för typ av utbildningsdokument har du? Utan att veta vlken typ av utbildningsdokument du har, går det inte att ge svar.
    • : Tror jag har slutbetyg tog studenten 2015
    • Anna : Slutbetyg fick man, som regel, t o m år 2013. Från år 2014 fick man, som regel, ut Examensbevis eller Studiebevis. Det är viktigt att du är säker på vilken typ av utbildningsdokument du har. Detta pga det är OLIKA REGLER som gäller för olika typer av utbildningsdokument.
    • : Var kan jag kolla detta så jag ej ger fel info!
    • Anna : Det står överst på det dokumentet som du fick när du slutade på gymnasiet. Man brukar få orignalbetyg "i handen" på studenten. Rubriken/överskriften på dokuemntet kan vara slutbetyg, samlat betygsdokumen, examensbevis eller studiebevis. Och varje av de fyra typer av utbildningsdokument - har sin egen uppsättning av reglerna som hänger med... om du ej vet var originaldokumentet är, vänd dig till den skola där du läste - och be att få ut en Kopia på ditt utbildningsdokument.
    • : Jag har examensbevis! Vad gäller då?
    • Milla : Om du har Examensbevis, kan du höja ditt meritvärde genom att få högre betyg i de kurser som ingår i ditt examensbevis. OM DU EJ HAR MAX I MERIT, som är 2,5, kan du genom Nya kurser SOM GER MERITPOÄNG, också höja ditt meritvärde. Nya kurser som inte redan ingår i ditt examensbevis, räknas med endast om de krävs för Särskild behörighet eller om de ger Meritpoäng. Kurser som för dig med Examensbevis ger meritpoäng är: engelska 7, Moderna språk 3 och 4 samt "högre kurser" i matematik.
    • : Okej härligt! Men om jag läser till matematik C som ger merit istället för att plugga upp franskan jag har F I då får jag alltså mindre poäng ändå?
    • Liselotte : Matematik C är en gammal kurs som upphörde helt den 30 juni 2016. Den kan du inte läsa. det finns "motsvarande kurser" - matematik 3b och 3c. Du kan få meritpoäng för nya kurser som du läser utanför ditt examensbevis, men saken då är att F i franskan "står kvar" och räknas ändå in, vilket sänker ditt meritvärde med -0.4 (jämfört med om du hade E betyg i franska kursen). Sedan är det också så att en kurs i matte ger + 0.5 i merit men Moderna språk 4 (och också engelska 7) ger mer i merit, + 1.0. det är mer fördelaktigt att få upp betygen i de kurser som redan ingår i ditt examensbevis, men du kan göra både och, kanske?
    • :

      Engelska 5 ENGENG05 D 100

      Engelska 6 ENGENG06 C 100

      Engelska 7 ENGENG07 C 100

      Filosofi 1 FIOFIO01 C 50

      Fotografisk bild 1 FOTFOT01 B 100

      Företagsekonomi 1 FÖRFÖR01 C 100

      Geografi 1 GEOGEO01 B

      100 Gymnasiearbete GYARSA E

      100 Historia 1b HISHIS01B B

      100 Historia 2a HISHIS02A B

      100 Idrott och hälsa 1 IDRIDR01 C

      100 Matematik 1b MATMAT01B E

      100 Matematik 2b MATMAT02B E

      100 Journalistik, reklam och information 1 MEEJOU01 B

      100 Medieproduktion 1 MEPMEI01 C

      100 Franska 3 MODFRA03 E

      100 Franska 4 MODFRA04 F

      100 Naturkunskap 1b NAKNAK01B C 100

      Psykologi 1 PSKPSY01 A

      50 Religionskunskap 1 RELREL01 A 50

      Religionskunskap 2 RELREL02 A

      50 Samhällskunskap 1b SAMSAM01B C

      100 Samhällskunskap 2 SAMSAM02 B

      100 Samhällskunskap 3 SAMSAM03 B

      100 Svenska 1 SVESVE01 B

      100 Svenska 2 SVESVE02 B

      100 Svenska 3 SVESVE03 B 100

      hur kan jag mer höja mitt snitt än med franska, behöver ha upp det minst 1 helst mer.

    • Anna : Matematik 3 godkänt betyg skulle ge dig en halv meritpoäng. Annars så ger höjning i en 100 poängskurs + 0.1 för ett "snäpp" dvs om du t.ex höjer svenska 1 från B till A blir det + 0.1; höjer du svenska 1, 2 och 3 till A - får du + 0.3.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Anna,

    F i franska gör att du har "minus 1,6" på ditt meritvärde (jämfört med en situation då du hade C i den kursen). Detta för att skillnaden mellan F och E betyg är ca 0.4;
    skillnaden mellan E och C betyg är ca 0.2 och sedan förlorar du också 1.0 i merit /då godkänt betyg i franska 4 ger en meritpoäng/ - så om du försöker läsa upp F i franska 4 till så högt betyg som möjligt men minst till E, får du +1.4 på ditt meritpoäng, bara genom att höja ditt betyg i en kurs (franska 4).

    Vänligen

    L.

    Liselotte

    Angående din kommentar
    "Snitt" - menar du Jämförelsetal eller Meritvärde?
    Det är med meritvärdet som man konkurrerar om plats på högskoleutbildning (i betygsgrupper).
    Meritvärde består av Jämförelsetal + Meritpoäng.

    Reglerna för dig med Examensbevis - vad gäller meritpoäng, finns en sammanfattning om på Gymnasieguiden.se/informeras/merit>>.

    Har man "noll" meritpoäng blir Jämföresletal = Meritvärde

    Moderna språk 3 (godkänt betyg eller högre) ger + 0.5 meritpoäng. Jag antar att du har godkänt betyg i Franska 3, då borde du ha 0.5 i merit.

    Exempel:

    om du har alla C betyg i alla kurser på gymnasiet, får du jämförelsetal på 15.0; betyg i GA, gymnasiearbete räknas inte in ...

    Har du då endast + 0.5 i meritpoäng för Franska 3 och inga andra meritpoäng, blir ditt meritvärde:

    15.0 + 0.5 = 15.5 (ditt Meritvärde är i så fall 15.5).

    Om du däremot har F i franska 4 och den kursen ingår i ditt examensbevis som en vanlig kurs, och INTE som en U-kurs, utökad kurs^ - och betyg i den kursen räknas därför in i ditt jämförelsetal, blir ditt jämförelsetal 14.4 i stället för 15.0. Om du får E betyg i franska 4 då kommer du få jämförelsetal på 14.8 + 1.0 i meritpoäng och med det blir ditt totala meritvärde 15.8.

    Det är alltså skillnad (om man har meritpoäng) på Jämförelsetal och Meritvärde. Ordet "snitt" används i olika sammanhang och ibland menar man jämförelsetal och ibland meritpoäng när man säger "snitt"... :)

    ___________
    ^Betyg i U-kurser räknas in i jämförelsetal i två fall: om betuget är lägst E och om kursen krävs för särskild behörighet eller om kursen ger Meritpoäng. I andra fall räknas inte U-kursbetygen in i Jämförelsetal.

    Det går inte att ge ett allt-omfattande-svar. Meritvärde räknas ut av antagning.se - separat till varje ny alternativ du söker på högskola/universitet.
    Högre betyg ger högre jämförelsetal. Exakt vilka kurser som räknas in - beror på vad för Särskild behörighet som utbildning har som man söker till.
    ************
    Om du tar dina betyg till SYV på komvux och berättar vilken/vilka utbildningar du vill söka till - kan ni tillsammans reda ut hur du på bästa sättet kan uppnå ditt mål.

    Frågor och svar

    • Elev

      Vad betyder det att läsa kurs på universitetet?

      Hej! Jag har inte riktigt förstått vad att läsa fristående kurs på universitetet innebär. Vad betyder det att läsa en kurs på universitetet? Kan det öka chansen att få jobb eller måste man läsa program för att ha en chans...

      Milla : : Hej!Att läsa fristående kurser på universitetet innebär att du deltar i enskilda kurser utan att vara inskriven på något specifikt program. Dessa kurser kan täcka olika... Läs hela svaret
    • Moya

      Välja mellan civilekonom- och ekonomprogrammet, Tips?

      Hej. Jag undrar vad skillnaden mellan Civilekonomprogrammet och Ekonomprogrammet är. Är det samma jobbmöjligheter man får eller skiljer det sig? Är någon bättre om man vill ha bra arbetsmöjligheter utomlands? Kan man göra en tvåårig...

      Milla : : Hej!Civilekonomprogrammet och Ekonomprogrammet är utbildningar inom samma kunskapsområde, men det finns vissa skillnader mellan dem när det gäller innehåll, akademisk nivå... Läs hela svaret
    • Jonas

      Högskoleingenjör inom bank, finans och försäkringsverksamhet?

      Hej, jag skulle vilja studera högskoleingenjör inom bank, finans och försärkingsverksamhet. Men jag försökt hitta ”rätt kurs” men däremot hittar jag inte det. Undrar om ni kan hjälpa mig och hitta rätt kurs så jag kan...

      Milla : : Hej,i Sverige brukar följande gälla: som högskoleingenjör arbetar man med i första hand med tekniskt utvecklings- och/eller konstruktionsarbete, men kan också... Läs hela svaret
    • cofi

      Personbilsmekaniker i Samhällsvetenskapsprogrammet?

      Hej,

      Jag är intresserad över att ta en gymnasieexamen i Samhällsvetenskap via komvux (2400 poäng), med 500 poäng redan intjänade från gymnasiet, och har just fått en tämligen oortodox men subjektivt genialisk idé, vars...

      Milla : : Hej,om ditt mål är att bli behörig till socionomprogrammet, då har jag ett "motförslag" - att du läser mot yrkesexamen som personbilsmekaniker och siktar på... Läs hela svaret
    • Lousha

      Räcker Högskoleprovet?

      Hej! Jag går andra året på gymnasiet och har inte särskilt bra betyg, mina betyg ligger mellan E och C. Jag har inte någon gång fått F i en kurs, men mina betyg räcker inte för att gå på tandläkare programmet vilket är...

      Milla : : Ja, du kan komma in på tandläkarprogrammet på ett svenskt lärosäte i HP-urvalet (där du kommer konkurrera med resultatet från högskoleprovet); Högskoleprovet befriar inte från... Läs hela svaret
    • Mia2

      lämplig utbildning till djurvård?

      Hejsan, Jag ska snart ta examen som undersköterska på vård- och omsorgsprogrammet, men jag känner att jag nu måste jobba med djur istället. Jag har inte världens bästa antagnings poäng (runt 16) men att jobba med djur har varit min dröm...

      Milla : : Hejsan,att "jobba med djur" kan man på många olika sätt: man kan ta hand om friska djur eller delta i sjukvården av djur som behöver sjukvård; man kan jobba inom lantbruk, på... Läs hela svaret
    • Mss

      Semester under utbildning?

      Hej! Jag har sedan tidigare bokat in en väldigt efterlängtad resa i september som jag inte kan omboka. Jag tror att jag kommer komma in på en utbildning till hösten som börjar 2a september. Efter 2 veckor av utbildningen kommer jag alltså att behöva åka iväg på resan och kommer vara borta i...

      Milla : : Hej,jag vet inte om din utbildning är på distans eller i bunden form, på plats. Jag vet inte heller om din utbildning har strikta närvarokrav, men oavsett, så är det inte en idyllisk situation som du... Läs hela svaret
    • Elev

      Kan man bli företagsekonom utan ma3?

      Hej! Jag undrar om man kan ta ut en examen i företagsekonomi på universitetet genom att läsa kurser (ej helt program) på distans utan sammankomst och som enbart kräver grundläggande behörighet (alltså ej krav ma3)? Om så, hur? Jag undrar iom....

      Milla : : Hej,jag kan endast ge "vaga" svar på båda dina frågor. Yrkes Företagsekonom och Ekonom är i Sverige icke-reglerade; betydelse: arbetsgivare får anställa precis vem de vill,... Läs hela svaret
    • Velemon

      Kan jag söka om och gå om ett program?

      Hej, Jag har av olika skäl inte kunnat fullfölja första året på mitt universitetsprogram och måste gå om en del kurser. På mitt program finns inte heller omtentor och jag kan inte komplettera efter ett visst datum så kan inte göra klart...

      Milla : : Hej,du får gärna fråga de som jobbar på Antagning.se men enligt den information jag har tillgång till + min tidigare erfarenhet samt svar från de sakkunniga, de som jobbar på... Läs hela svaret
    • Helado

      Att välja program?

      Hej! ' Jag är väldigt investerad i mina betyg och att jag ska ha en "bra" utbildning och stabil framtid. Det är 9 månader kvar tills jag ska göra mitt gymnasieval så jag har mycket tid, men jag kan enkelt bli stressad så vill vara ute i god tid och kolla på de olika programmen, vi har också...

      Milla : : Hej!Du beskriver flera intresseområden och att du är angelägen om att göra ett välgrundat val när det gäller gymnasieprogram. Här är några tips som kan hjälpa dig att... Läs hela svaret
    • Helado

      Språk på gymnasiet?

      Hej!

      Jag intresserad av lag och rätt, biologi och kemi. Och samband mellan oss människor. Jag studerar spanska i grundskolan och vill fortsätta göra det i gymnasiet och det vet jag att många skolor erbjuder men min fråga har med teckenspråk att...

      Milla : : Hej!det är svårt att hitta en gymnasieskola som erbjuder läsa Teckenspråk för hörande. Vi visar vilka gymnasieskolor som erbjuder "ovanliga språk"... Läs hela svaret
    • Jaros

      "Bra" examen vid ett sämre universitet?

      Hej! Är det bättre med en "bra" examen från ett sämre universitet än en "dålig" examen vid ett bättre universitet? Vad anser arbetsgivare vara viktigast?

      Milla : : Hejsan!Så här är det: olika arbetsgivare kan tänka väldigt-väldigt olika. Den arbetsgivare som du kommer att jobba för kanske idag ännu inte finns, ej har startat sitt... Läs hela svaret
    • Helado

      Hur ska man välja program?

      Hej! Det är 9 månader kvar tills jag ska välja program och gymnasium men jag vill vara förbered och inte känna mig stressad så jag kollar mycket redan nu, eftersom vi också börjat få kontakt med SYV på skolan. Men till min fråga....

      Milla : : Hejsan!Det är jättebra att du planerar på förhand, så att du inte blir stressad när det dags att göra ditt gymnasieval.Jag vill börja svara med att råda dig prata med dina lärare... Läs hela svaret