Malin

    Hej! Jag har läst tekniskt basår. Där har de betygskalan underkänt, 3, 4, 5. Nu skal jag söka utbildning utomlands och de vill veta vad betygen är i en F-A skala. Är en 3a ett C? Jag är medveten om att jag inte får några meritvärden, men det har att säga med behörigheten. Tack på förhand!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Malin,

    jag skulle tro att om man måste göra en sådan jämförelse, som du ber om - då är det rimligt att anta att
    en 3a är ett E; och att en 4a är ett C och en 5a är ett A (och Underkänt är ett F).

    Men fråga gärna personal på det tekniska basåret som du läste på... de fick kanske den frågan förut; eller så kan de ge "rätt svar" i alla fall.
    Känner inte ngn sådan tabell där man just jämför betygen från det tekniska basåret och betygen på F-A skalan... så jag mer eller mindre gissade ....
    vänligen
    Julia syv