Alexander
    Hej nu är det så att jag Fick veta idag att jag kommer få ett F i slutbetyg p.g.a att jag inte svarade på en fråga på en uppgift jag fick i started av kursen. Jag har klarat alla proven och gjort alla andra uppgifter och tycker detta låter helt fel. Jag undrar om det är så strikt att man inte kan ha fel på en liten detalj för att få ett godkänt betyg?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alexander,

    det är lärarens kompetens att sätta betyg. Vi här på Fråga SYV är Studie- och yrkesvägledare men även om vi var lärare, så vet vi ju inte vad som hände. Jag tror dig och du har absolut rätt till dina upplevelser och till din åsikt.

    Det som är mycket förvånande att du inte fick F-varning i god tid - så att du hade då möjlighet att försöka "åtgärda problemet". Du skriver att du "inte svarade på en fråga på en uppgift som du fick i starten av kursen" och det måste ha hänt för några månader sedan... har inte läraren varnat dig? Du hade, alltså, ingen aning om att du riskerade få F-betyg? Om det är så, så är det definitivt ganska allvarligt.

    Jag tycker du bör ta upp det med läraren och i fall du inte får tag på läraren eller inte får svar från läraren som du kan acceptera - ta upp det med rektor på ditt program. Det är rektor som är ytterst ansvarig för allt som händer på skolan.

    Beroende på vilken kurs det är, kanske du nu inte får ditt Examensbevis, utan Studiebevis. Vilka betygkrav som ställs för att kunna få ut Examensbevis, kan du se på GymnasieGuiden, snabblänk>>

    Oavsett vilket program du läste på - så sänker F ditt meritvärde... ganska mycket (skillnaden mellan F och E är lika stor som mellan E och A - vad det gäller poäng och konkurrens om utbildningsplats på en eftergymnasial utbildning). Även om du inte kommer läsa mer, utan ska börja jobba direkt, fick du F som kommer att stå i ditt Examensbevis för all framtid (om du nu får Examensbevis och inte Studiebevis). Den enda gången det inte spelar roll om det är F eller godkänt betyg - det är om det är betyg i en "utökad kurs", som lästes utöver de vanliga kurserna och blir i Examensbeviset markerad med "U".

    Om du får Studiebevis - kan du på komvux komplettera upp till Examensbeviset.

    Jag vill hjälpa dig men vet inte riktigt vad jag kan göra... mer än råda dig snarast möjligt prata med din lärare och sedan eventuellt även med rektor.

    Med förhoppning om att det löser sig bra för din del,

    ANNA