Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Anton,
    för att bli BEHÖRIG till svenska högskolor eller universitet måste man alltid uppnå den så kallade "grundläggande behörigheten" (till Högskolestudier); för elever som idag söker till gymnasiet eller går på gymnasiet är det i första hand EXAMENSBEVIS från ett högskoleförberedande program
    eller
    Examensbevis från ett Yrkesprogram men då med kurserna engelska 6 och svenska 2 och 3, som för yrkesbevis är Valbara kurser.
    I examensbevis ingår ett antal Obligatoriska kurser, och i flera av de är man tvungen att ha Godkända betyg (E eller högre) - för att annars får man inte ut Examensbevis (utan kan få Studiebevis, som inte ger grundläggande behörighet).
    För Behörighet räcker det att ha E i betyg. Men sedan konkurrerar alla behöriga sökande om plats på högskola/universitet med sitt MERITVÄRDE: ju högre betygen, desto högre meritvärdet. Har man för lågt meritvärde, kommer man inte in.
    Dock kan man komma in även med lågt meritvärde Om man har Högt resultat på Högskoleprovet.

    Vänligen
    Julia