Karl
    Hej jag går vårterminen i Teknik programmet och jag har betygs varning i Mattematik 1C. Nästa vecka ska vi göra nationella på MA1C. Vilka alternativ har jag om jag nu skulle få F i matte. Vill helst inte gå om ett år.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Karl!

    Utan godkänt betyg i Matte 1 kan man, tyvärr, inte få ut Examensbevis. Det gäller på alla program på gymnasiet. Men på andra program än Teknik och Naturvetenskapsprogrammet, läser man lättare kurser - Matte 1b eller 1a.

    Vi får givetvis hoppas att du får godkänt betyg i Matte 1c. Men om du skulle få F i den kursen, råder jag dig att be om ett samtal med din mattelärare och be om råd - om hen tror du kan uppnå godkänt betyg i Matte 1c senare eller om hen inte tror det. Du kan hur som helst fortsätta läsa på Teknikprogrammet. Chanserna är små att få godkänt betyg i Matte 2c och 3c om man fick F i 1c.

    Du kan senare göra Prövning i Matte 1c och i fall du får godkända betyg i alla andra gymnasiala kurser och F i enbart i Matte 2c och 3c - då kommer du att uppnå Kraven för gymnasieexamen och med det  kommer att uppnå kraven för Grundläggande behörighet till högskolestudier.

    Om du har svårt för matte och din lärare i matte skulle säga att det blir svårt att uppnå ett godkänt betyg i matte 1c, då råder jag dig att funder på att byta program till ett program lär man läser lättare mattespår (b eller a-spår).

    Bästa hälsningar & lycka till !

    ANNA