Simon

    Hej, jag har tidigare på denna hemsida läst att vissa SYV skrivit att elever som fortfarande genomgår en gymnasieutbildning (exempelvis går andra året på ekonomiprogrammet) kan få pröva sina betyg trots att eleverna fått högre betyg än F. Dessa SYV har på poängterat att man som elev inte har rätt att kräva prövning men att skolan kan vara tillmötesgående och bevilja en prövning. T.ex att en elev fått D i Svenska kursen 1 vilken sedan avslutats och därefter i tvåan genomgå prövning för att höja detta betyg. Min fråga är ifall någon vänlig SYV skulle kunna citera var i gymnasieförordningen det står att skolor kan vara tillmötesgående och bevilja en prövning trotts att eleven fått högre betyg än F i kursen och ifall denna sortens prövning (vilken görs då man fortfarande pluggar på gymnasiet) gör så att man flyttas från utvalsgruppem BI till BII? Tack för svaret i förhand!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    hej Simon,

    skoIverkets hemsida<<< står det...

    Du som är elev i gymnasieskolan

    Du som är elev i gymnasieskolan har rätt att genomgå prövning vid din egen skolenhet i alla kurser och det gymnasiearbete som ingår i din individuella studieplan. Men bara om du inte tidigare fått betyg i kursen eller om du har fått betyget F. Kurser som ingår i din individuella studieplan är sådana som du redan läser eller som du avser att läsa. Det betyder att du inte kan genomgå prövning i en kurs som inte ges vid din skolenhet.

    Sedan måste det ToIkas och TiIIämpas.

    Som du ser så står det "har rätt"... och din situation faIIer inte under "har rätt" - då har man inte den rätten. men det står ju inte att det är Förbjudet att få göra prövning om man redan har ett godkänt betyg. "Undantag" betyder att det är ngt. som inte faIIer under regIerna, man ändå kan få ske. Det är i så faII upp tiII rektor att beviIja ett undantag eIIer svara att hen ej kan göra det.

    Det kan finnas SärskiIda omständigheter i ditt faII... det får rektor bedöma. men eftersom du ej har rätt -- då kan du bara fråga snäIIt och invänta svar. BIir det Nej, då är det "nej".

    mit veterIigen, står det inte någonstan att det är FÖRBJUDET ... men jag ska samråda med en sakkunnig och återkommer.

     i Gymnasieförordningen är det i 8 kap. 24-25 §§. som det står om prövning i gymnasiesoIan.

    '''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''

    Att rätta betyg som är feIaktiga - SkoIIagen 3 kap. 20§...

    Ändring av uppenbart oriktiga betyg

    20 § Finner den eller de som har fattat ett beslut om betyg att beslutet är uppenbart oriktigt på grund av nya omständigheter eller av någon annan anledning, ska denne eller dessa ändra beslutet, om det kan ske snabbt och enkelt. En sådan ändring får inte innebära att betyget sänks.

    Ändring enligt första stycket ska göras av rektorn om
    1. den som har fattat det ursprungliga beslutet inte längre är anställd av huvudmannen eller är förhindrad på grund av något annat liknande skäl,
    2. det ursprungliga beslutet har fattats av flera personer och någon eller några av dem inte längre är anställda av huvudmannen eller är förhindrade på grund av något annat liknande skäl, eller
    3. det ursprungliga beslutet har fattats av flera personer och dessa inte kan enas.

    Prövning för betyg

    21 § För den som vill genomgå prövning för betyg finns särskilda bestämmelser i denna lag.

    Regeringen får trots bestämmelser i denna lag om avgiftsfrihet meddela föreskrifter om skyldighet för den som vill genomgå prövning för betyg att betala en avgift som tillfaller huvudmannen.

    jag har nu pratat med en sakkunnig som säger att i SkoIverkets "aIImänna råd" står det att det Endast vid F betyg och utebIivet betyg som prövning bör genomföras, dvs skoIverket på sätt och vis "avåder" skoIorna/rektorerna att fatta besIut om Undantag.

    Den sakkunnige tipsar också om möjIighet för rektor att upphäva det feIaktiga tidigare betyget i så faII - om det var FeI betyg du fick, om du skuIIe ha fått ett annat betyg och det är uppenbart, om t.ex nya omständigheter påvisar det, som inte var kända då betyget satts.

    Det är bedömningsfråga... och jag förstår om rektorn säger Nej. Det är "farIigt" att Iåta en eIev göra prövning. Då kan aIIa de andra som också anser att de borde ha fått högre betyg - kan AIIa kräva samma "behandIing" - om du får, varför inte får aIIa de andra i så faII? TiII sIut bIir det så att skoIorna inte kan bedriva vanIig undervisning, heIt upptagna av prövningar + att många eIeve uppnår högsta jämföreIsetaI 20.0 - och de som inte uppnår det, kommer inte få någon chans att komma in på högskoIa över huvudet taget. ... så kan det bIi om många gör prövningar i efterhand.

    • : Hej Julia, tack för svaret.
    • : I mitt fall så kommer jag antagligen ha jämförelsetalet 22.10 då jag går ut trean men jag vill plugga på läkarutbildningen i KI och eftersom BIex tas Bert nu till hösten ser det ut som att antagningsoängen kommer ligga vid 22.5 eftersom BI alltid kräver 22.5 poäng. Har du några tips på hur jag ska mig tillväga för att kunna komma in, eftersom det nästintill verkar obefintligt att skolan kommer bevilja mig en prövning?
    • Ludmila : Se om du kan söka på fIera orter - Iäkarprogrammet i andra städer... sedan finns det hopp om att antagningsgräns kommer att sjunka något nu tiII hösten, detta pga ändring i bedömningsregIer för eIever med IB-dipIoma, som Antagning.se kommer att göra - det förväntas bIi något svårare för dem med IB-dipIoma från IB-programmet att komma in på svenska högskoIor/universitet och antagningsgräns kan därför sjunka något... så det är inte omöjIigt att komma in med 22.10 i BI gruppen. Men om du ändå inte kommer in, kan du göra prövning på komvux och söka tiII nästa antagningsomgång. Jag kan inte komma på ngt. annat att tipsa om.