Alma
    Hej!
    Jag är mamma till Alma Gallagher som går åk 9 nu och skall välja gymnasium. Alma har Asperger och ADHD. Hon är väldigt kreativ inom bild- och form men väldigt skoltrött. Hon går i en vanlig skola nu med hjälp av en elevassisten, hon hankar sig precis fram med godkända betyg men är känslig för krav. Alma skulle vilja gå ett bild- och form gymnasium och bara läsa enstaka skolämnen på gymnasienivå, t ex engelska, svenska och spanska. Jag har kollat med både Tumba gymnasium och Fryshuset men de har ingen bild- och form linje som är med reducerad skolgång. Skall man läsa bild- och form måste man läsa hela paketet som ger högskolebehörighet och det är inte aktuellt i Almas fall för hon orkar inte. Snälla kan ni hjälpa mig att hitta gymnasieskolor som erbjuder detta? Vi bor i Tullinge och vill hitta gymnasieskolor i närliggande kommuner

    Med vänlig hälsning
    Ulrika Östlin
    mamma till Alma Gallagher

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!

    i Stockholms län ser jag idag 27 gymnasieskolor som erbjuder ES, inriktning Bild och form>>

    Mitt förslag att ni kikar på alla de skolorna och väljer några som ligger bäst till ur pendlings synpunkt.

    Det finns flera olika alternativ:

    1. Att läsa i en vanlig klass men "hoppa över" vissa ämnen

    2. Söka till Individuellt alternativ och läsa på deltid och kanske kombinera studier med praktik

    3. Fråga på utbildningsförvaltningen om de kan köpa undervisning på en folkhögskola

    4. Söka till en speciellt anpassad skola som kanske inte erbjuder just Bild och form

    5. Söka till speciella skolor i hela Sverige som innebär att eleven kanske måste bo i ett elevhem.

    Jag råder samråda med läkare och kurator ang de alternativ som finns, vad de skulle rekommendera i första hand...

    återkom sedan och vi ska se vad vi kan hjälpa till med!

    bästa hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare